خلق بداهه یک تابلو

خلق بداهه یک تابلو

پیلانو: پرفورمنس «من گابریل هستم» با حضور تعدادی از هنرمندان در حوزه های مختلف نقاشی، بازیگری، موسیقی، خوانندگی، مجسمه سازی و نوازندگی عصر روز جمعه (۴ بهمن ماه) در تالار وحدت انجام می شود.
علیرضا مجابی (م. آذرفر) ـ نقاش، شاعر و پژوهشگر و یکی از هنرمندان حاضر در این پرفرومنس که می خواهد به صورت بداهه اثری را در حضور مردم خلق کند ـ در گفت وگویی با ایسنا دراین زمینه اظهار کرده است: بطور کلی هنرمند کم کار و جزو آن دسته از افرادی هستم که معمولاً در انجام کارهایم با موانع زیادی مواجهم و بسیار بیشتر از کارهایی که به ثمر می رسند، کارهایی داشته ام که به دلیلهای معلوم یا نامعلومی شکل نگرفته اند.
او افزود: پس از مدت ها، در خردادماه امسال در نمایشگاه گروهی «شهر، خسته است» شرکت کردم و در این مدت نیز در تلاش بودم که چند پرفورمنس را به سرانجام برسانم که متاسفانه هیچ کدام به سرانجام نرسیدند. حدود دو هفته پیش و در بحبوحه حوادث و اتفاقاتی که همه ما را متأثر و بهت زده کرده بود، من در جزیره هرمز بودم و دقیقاً روز پس از موشک باران پایگاه آمریکا در عراق و حادثه هواپیمای اوکراینی، رو به تنگه هرمز در حضور مردم اجرای نقاشی داشتم و تلاش کردم حس و حال خودم را نسبت به شرایط در آن تابلو به نمایش بگذارم. این اولین کار بداهه من پس از مدت ها وقفه بود.
مجابی تصریح کرد: خانم بهناز نازی که از کارگردان های خوب تئاتر هستند نیز از یک سال پیش پیگیر بودند که کاری را با هم انجام بدهیم که در نهایت چندی قبل پیشنهادی را مطرح نمودند تا چند هنرمند در کنار هم پرفورمنسی را پیرامون یک حس یا یک واژه مشخص در کنار هم به صورت بداهه اجرا کنند. تنها موضوعی که به من اعلام نمود این بود که اسم اجرا «من گابریل هستم» و الهام گرفته از «جبرئیل» است و هر هنرمندی باید حس و حالش را درباره «تنهایی» اجرا و خلق کند.
این هنرمند افزود: من از همان ابتدا تاکید داشتم که کاری که انجام می دهم حتما باید بداهه باشد و قبل از اجرا هیچ هماهنگی یا مذاکره ای با سایر دوستان نخواهم داشت. بعضی از دوستان هنرمند از قبل در بعضی از موضوعات کلی با هم هماهنگ هستند و خانم نازی (کارگردان) خط کلی کار را تعریف کرده است؛ که من کاملا از این موضوعات غافل هستم و فقط مقرر است آن روز بعنوان یک نقاش به صورت بداهه آفرینش خودم را داشته باشم و تحت تاثیر همه فرامتن ها اثری را خلق کنم.
مجابی بیان کرد: تا روز اجرا به اثری که می خواهم بکشم، فکر نمی کنم و همانطور که در پوستر پرفورمنس نیز نوشته شده است، این یک اجرای زنده نقاشی نیست، بلکه آفرینش اثری بینامتنی است. به هر حال اجرای زنده با آفرینش متفاوت است. اجرا از پیش طراحی شده است و فقط به صورت زنده انجام می شود، اما آفرینش به این معنا است که از پیش هیچ ذهنیتی وجود ندارد و در لحظه خلق اثر صورت می گیرد. من هنوز سایز بومی که می خواهم روی آن نقاشی بکشم را هم نمی دانم.
این هنرمند نقاش همین طور در بخش دیگری از صحبت های خود، اشاره کرد: من تا همین چند روز قبل از اینکه مقرر است برای تماشای این پرفورمنس بلیط فروشی صورت گیرد، غافل بودم. تمایل شخصی ام این بود که اجرای این پرفورمنس خصوصاً در شرایط کنونی رایگان باشد تا همه بتوانند حضور پیدا کنند؛ اما به دلیلی محدودیت هایی که تالار ایجاد کرد و هزینه هایی که باید بابت تالار پرداخت می کردیم، بر خلاف میل خانم نازی و بنده برای تماشای اجرا، بلیط در نظر گرفته شد.
مجابی اضافه کرد: بر همین مبنا من اعلام کردم که اگر مقرر است این پرفورمنس برای هر یک از هنرمندان عایدی داشته باشد، تمام آن چیزی که به من تعلق می گیرد را به سیل زدگان سیستان و بلوچستان تقدیم می کنم. بطور کلی هیچ گاه بخش مادی این اجراها برایم اهمیت نداشته است و همواره تلاش نموده ام که صرفا یک نقاش تزئینی یا دکوراتیو که فقط زیبایی ها را انتشار می دهد نباشم و صدای درد مردم باشم و هم جهت با آنها حرکت کنم.

منبع: