گالری گردی در پایتخت؛ نمایش نقاشی های مهدی احمدی در هور

گالری گردی در پایتخت؛ نمایش نقاشی های مهدی احمدی در هور

پیلانو: علاوه بر برگزاری دوازدهمین حراج تهران، سومین جایزه ویستا و اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی عکس خیام در آخرین جمعه دی ماه برخی از نمایشگاه های هنری نیز در گالری های پایتخت افتتاح می شوند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، در آخرین جمعه دی ماه گالری های پایتخت، یا برنامه افتتاحیه نمایشگاه های خودرا برگزار می کنند یا نمایشگاه هایی که هفته گذشته افتتاح شدند، نمایش آثار را ادامه خواهند داد. در این آدینه، دوازدهمین دوره حراج تهران شامل حراج هنر معاصر ایران، بیشتر از ۱۱۵ اثر چکش خواهند خورد. همچنین، مراسم معرفی سومین جایزه هنر ویستا در همین روز در خانه هنرمندان ایران برگزار می گردد و ایده برتر نمایشگاه این جایزه که با عنوان «خط سوم» در گالری ویستا برگزار شد، جایزه ۳۰ میلیون تومانی را از آن خود خواهدنمود. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه های هنری که جمعه ۲۷ دی ماه افتتاح می شوند، بر می شمریم.
گالری فرهنگسرای نیاوران
نمایشگاه هفتمین جشنواره بین المللی عکس خیام جمعه ۲۷ دی ماه همزمان در تهران و نیشابور انجام خواهد شد. افتتاح نمایشگاه آثار این جشنواره همزمان با مراسم اختتامیه و اهدای جوایز این دوره جشنواره عکس در فرهنگسرای نیاوران انجام می شود.
گالری شلمان
نمایشگاه گروهی عکس «قرنیه هشتم» با گردآوری علی مزارعی از جمعه ۲۷ دی ماه در گالری شلمان به آدرس میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ افتتاح می شود. همین طور جلسه نقد و بررسی آثار این نمایشگاه روز دوشنبه ۳۰ دی ماه با حضور پژمان دادخواه و علی مزارعی انجام می شود.
علی مزارعی در استیتمنت نمایشگاه نوشته است: «ماینور وایت، از عکاسان دهه ۵۰ میلادی آمریکا از آلفرد اِستیگلیتس نقل قول می کند که «اِستیگلیتس چیزی درباره عکاسی گفته است که نادیدنی را قابل دیدن می سازد. سخن او فی نفسه نوعی قرنیه [equivalent] بود. وایت در اینجا برای رساندن منظورش واژه «قرنیه» را بکار می برد که اشاره به اصطلاحی است که آلفرد استیگلیتس برای بیان نظریه خاص خودش به کار می برد: بدین مضمون که در هنر، عناصر ناب و عینی مانند خط، شکل یا رنگ می توانند تعابیر دقیقی از تفکر انتزاعی و جلوه هایی از احساسات را بیان کنند. اعتقاد به وجود رابطه تمام عیار میان شکل ها در طبیعت ازیک طرف و تصورات ذهنی یا حالات عاطفی از جانب دیگر، اندیشه جدید را همواره به خود مشغول داشته است. «من عکس نمی گیرم… بلکه بینشی نسبت به زندگی دارم و گاه می کوشم قرنیه هایی به شکل عکس برای آن بیابم.» آلفرد استیگلیتس
با این ایده، هفت تن از دانشجویان معماری داخلی از بین مسائل همگانی دنیای پیرامونشان، که بیشتر از هرچیز فکر و احساسشان را درگیر خود کرده بود، یکی را برگزیده و با «قدرت دگردیسی دوربین» وصف کرده؛ آن گونه که قرنیه های دوربینشان درگیر دغدغه های روزمره زندگیشان است. این نمایشگاه حاصل کار نهایی درس عکاسی دیجیتال است که به کوشش و انتخاب علی مزارعی به نمایش درآمد.»
گالری هما
نمایشگاه انفرادی نقاشی امیر فرهاد با عنوان «جوجه اردک زشت» جمعه ۲۷ دی ماه در گالری هما به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک افتتاح می شود.
گالری اعتماد نگارستان
نمایشگاه گروهی بین المللی و تبادل فرهنگی بین هنرمندان ایرانی و اروپایی با عنوان «در میان- بی کلام» از جمعه ۲۷ دی تا ۱۵ بهمن ماه در گالری اعتماد نگارستان واقع در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان انجام خواهد شد.
در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «ارتباط ما با محیطمان چگونه است؟
آیا زبان تنها شامل کلمات است؟
ما زبانی را کشف می نماییم که تنها وابسته به کلمات نیست، بلکه عاری از آن است.
به اطرافمان بنگریم، به محیطمان گوش فرا دهیم. هزاران جمله در بین است، اما بی کلام.»
گالری هور
نقاشی های مهدی احمدی نقاش و بازیگر سینما از آخرین جمعه دی ماه در گالری هور به آدرس خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ به نمایش در می آیند.
مهدی احمدی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «من دلتنگ از روزهای غمناک و چشم انداز فردای اندوه بار، هر زمان قلمویم را به دست گرفتم، یکباره کشمکش های زندگی و فاجعه هایش برایم بی زیان و بی اهمیت شدند.
شاید برای همین است که عمیقاً باور دارم که چیز مهم تری هست به جز همین زندگی ای که می شناسیم. و من به دنبال بازیافتن و شناساندن واقعیتی که نزدیکمان هست نیستم، من به دنبال نقش آن حسیام که به دور از آن زندگی می کنیم؛ چیزی که می توانیم نشناخته بمیریم اما من این آخری را نمی خواهم.»
گالری دلگشا
نمایشگاه انفرادی نقاشی های امیرحسین اکبری علویجه با عنوان «سرکِشی در کَشتی بی گناهان» از جمعه ۲۷ دی در گالری دلگشا واقع در خیابان مفتح جنوبی، خیابان سمیه، نبش رامسر، پلاک ۶۳ شروع به کار می کند و تا ۲۹ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
گالری والی
«کندال» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی های صادق ادهم است که از جمعه ۲۷ دی ماه در گالری والی به آدرس میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ افتتاح می شود.
گالری شکوه
نمایشگاه انفرادی نقاشی خط اسماعیل رضایی با عنوان «روزگار غریب» روز جمعه ۲۷ دی ماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ شروع به کار می کند.

منبع: