با تصویب شورای فرهنگ عمومی؛ سیزدهم دی روز جهانی مقاومت نامگذاری شد

با تصویب شورای فرهنگ عمومی؛ سیزدهم دی روز جهانی مقاومت نامگذاری شد

پیلانو: با پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و آرای اعضای حاضر سیزدهم دی همزمان با روز شهادت سردار قاسم سلیمانی بعنوان روز جهانی مقاومت نامگذاری شد.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، اعضای حاضر در هفتصد و سی و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که بامداد امروز سه شنبه ۱۷ دی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر همراهان شهیدش، اقدام جنایتکارانه و تروریستی آمریکا را به شدت محکوم کردند.
ابتدای این جلسه سیدمحمدرضا موالی زاده با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و گرامیداشت ۱۷ دی روز درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی، اظهار داشت: جلسه امروز دو سوژه بررسی نامگذاری ۱۳ دی بعنوان روز «جهانی مقاومت» و همین طور «ترویج فرهنگ ورزش همگانی» را دنبال می کند.
در ادامه سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به پیشنهادها برای نامگذاری روز ۱۳ دی بعنوان روز جهانی مقاومت اظهار داشت: با عنایت به فرمایشات اولیه مقام معظم رهبری به دنبال به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی که ایشان را یک چهره مقاومت در عرصه بین المللی اعلام کردند، تصمیم بر آن شد تا روز ۱۳ دی که همزمان با روز شهادت سردار سلیمانی است بعنوان روز جهانی مقاومت نامگذاری شود.
وی با اشاره به برخی خاصیت های شخصیتی و معنوی سردار سلیمانی اضافه کرد: ایشان اقدامات بسیاری در عرصه مقاومت و منطقه انجام داده اند و دشمنان چون از این اقدامات باخبر بودند به خوبی وی را می شناختند. بدین سبب شناخت کامل سردار سلیمانی و اقدامات ایشان نیاز به زمان دارد.
در ادامه با تأیید اعضای حاضر در جلسه نامگذاری روز ۱۳ دی همزمان با روز شهادت سردار سلیمانی بعنوان روز جهانی مقاومت به تصویب شورا رسید.
شهادت سردار سلیمانی انسجام ملی را به رخ جهانیان کشید
در بخش دیگر این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: حضور میلیونی مردم در شهرهای مختلف خصوصاً تهران برای وداع با سردار سلیمانی و محکومیت اقدام جنایتکارانه آمریکا انسجام و وحدت ملی را به رخ جهانیان کشید.
سیدعباس صالحی افزود: وقتی مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی به شهادت رسیدند، حضرت امام خمینی (ره) در واکنش به این شهادت از تعبیر الطاف خفیه الهی یاد کردند و با اینکه سید مصطفی برای امام از جایگاه و وجاهت خاصی برخوردار بود ولی شهادت وی ضربه ای بر مدیریت جهادی حضرت امام خمینی (ره) وارد نکرد.
وی اضافه کرد: اتفاقاتی در دو دوره قبل و پس از شهادت حاج سیدمصطفی خمینی پدید آمد و در روز جمعه ۱۳ دی امسال هم وقتی خبر شهادت سردار سلیمانی را شنیدیم، در ابتدا یک شوک اولیه بود و انسان فکر نمی کرد که بتواند از این غم بلند شود، ولی اتفاقاتی که در ایام اخیر و به دنبال شهادت ایشان پدید آمد، چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی نشان از تغییرات اساسی دارد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: مردم بعنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی کشور با حضور خود در مراسم وداع با سردار حاج قاسم سلیمانی منجر به رفع گسست های بین مردم با مردم و مردم با حاکمیت شدند.
وی در عین حال اشاره کرد: این حضور در سراسر کشور قابل مشاهده بود و شهادت سردار سلیمانی منجر به وحدت و انسجام ملی شد که نباید از این امر بعنوان سرمایه اجتماعی غافل بود.
صالحی با اشاره به تغییرات در فضای منطقه ای بعد از شهادت سردار سلیمانی افزود: در شرایطی که وجود داشت و دشمن در کوشش برای گسست و واگرایی روابط ایران و عراق بود، شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش و ابومهدی المهندس و تشییع آنها در راه کربلا تا نجف اتفاقاتی را به دنبال استواری این روابط پدید آورد.
وی اخراج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق با تصویب هیأت پارلمانی عراق را از دیگر اتفاقات بعد از شهادت سردار سلیمانی بیان کرد و اظهار داشت: در فضای جهانی هم اتفاقاتی افتاد که قابل توجه است.
صالحی در ادامه با اشاره به خاصیت های فردی سردار سلیمانی اضافه کرد: اخلاص یکی از خاصیت های بارز ایشان بود و رابطه وی با خداوند همراه با خلوص بود و وقتی کسی با بی نهایت خودرا به خداوند وصل می کند قدرت بی نهایت برایش ایجاد می شود و بااینکه شهادت ایشان برای ما سخت و غم انگیز است اما امیدوارم مایه اتفاقات مثبت در آینده و در راه اهداف ایشان باشد.
در ادامه دستور دوم جلسه با عنوان ترویج فرهنگ ورزش همگانی مورد بررسی قرار گرفت.
فقر حرکتی مخاطره جدی در سلامت جوامع
سیدعبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: ۱۷ دی همزمان با روز درگذشت پهلوان غلامرضا تختی است و توجه به ورزش همگانی در شورای فرهنگ عمومی قابل توجه و تقدیر است.
وی افزود: با عنایت به اهمیت ورزش همگانی در ایران و دیگر جوامع جهانی باید به این مساله در ابعاد مختلف پرداخته شود برای اینکه یکی از چالش های جدی در جهان سوژه سلامت است.
احمدی در عین حال اشاره کرد: سبک زندگی و حاکم شدن زندگی ماشینی در جوامع منجر به کاهش تحرک و فقر حرکت عمومی در تمام جهان شده و این فقر تحرکی منجر به مخاطره سلامت افراد شده است. بدین سبب توجه به ورزش همگانی و ایجاد زیرساخت های لازم دراین زمینه از اهمیت زیادی برخوردارست که باید مورد توجه دستگاه های ذیربط همچون وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، و سازمان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، بسیج، تبلیغات، دانشگاه آزاد اسلامی و … باشد و وزارت ورزش و جوانان برای فرهنگ سازی ورزش همگانی مصوبه ای را در چارچوب نظام نامه ورزش کشور دارد که آنرا به این وزارتخانه ها و سازمان ها ابلاغ کرده است.
احمدی افزود: در ورزش همگانی با دو چالش عمده مشارکت اقشار جامعه در برنامه های ورزش همگانی و مشارکت دستگاه های ذیربط مواجه هستیم که برای چالش اول اهتمام کرده ایم در چارچوب توسعه همگانی با رویکرد اجتماعی برنامه هایی را دنبال نماییم. در مورد چالش دوم هم کانون های جمعیتی قابل توجهی داریم که دستگاه های ذیربط با آنها مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه های نیروی های مسلح، سازمان بسیج، صدا و سیما و … ارتباط دارد.
وی درانتها اظهار داشت: توجه به جمعیت روستایی و استفاده از ظرفیت های بازی های بومی، سنتی و محلی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست از دیگر موضوعات مورد توجه این وزارتخانه در حوزه ورزش های همگانی است.
در ادامه مولایی مدیرکل توسعه ورزش های همگانی وزارت ورزش و جوانان گزارشی با عنوان برنامه توسعه فرهنگ ورزش همگانی ارائه کرد.
در این گزارش بر نهادینه کردن ورزش بعنوان یکی سبک مهم زندگی در بین مردم تاکید گردیده است. همین طور کم تحرکی که بعنوان یک رفتار در بین جامعه شکل گرفته، بر تغییر رفتار مردم در این عرصه تاکید شده بود.
اصلاح نگرش بوسیله برنامه های مستمر و هوشمند، ارائه برنامه های جذاب و هم افزایی و پایش ملی، آموزش، توسعه زیرساخت ها، تولید برنامه های کاربردی و … همچون پیشنهادهای این گزارش برای فرار از فقر تحرکی در بین جامعه است.
در ادامه میرجلیلی مسئول ورزشی سازمان بسیج مستضعفین گزارشی از مجموعه اقدامات این سازمان در حوزه ورزش ارائه کرد.
تربیت نیروی متخصص ورزشی، آموزش بازی های کودکانه و خلاقانه، ساخت بیشتر از ۳ هزار سالن و مکان ورزشی در کشور، برگزاری همایش های حوزه ورزش های همگانی، آموزش های رزمی و دفاع شخصی، توانمند سازی بسیج در توسعه ورزش همگانی و … همچون این اقدامات است.
در بخش دیگری از این جلسه محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گزارشی از مجموعه اقدامات این دستگاه ارائه کرد.
وی اظهار داشت: گسترش ورزش های همگانی یکی از وظایف شهرداری است و سه شنبه های بدون خودرو و تردد با دوچرخه در این روز یکی از اقدامات شهرداری در این راستا به شمار می آید.
وی گسترش پیاده راه ها برای تحرک و بازی در کنار ورزش، ایجاد توازن عادلانه امکانات ورزشی در تمام مناطق تهران، توجه به گروه های خاص همچون سالمندان با هدف ایجاد نشاط در بین آنها، ایجاد ۳ سالن برای جانبازان و معلولان، مناسب سازی بوستان ها و … را همچون اقدامات شهرداری تهران در حوزه ورزش های همگانی برشمرد.
جوادی یگانه اضافه کرد: ۱۲۰۰ ایستگاه صبحگاهی و عصرگاهی در سطح تهران که از این تعداد ۷۰۰ ایستگاه مخصوص بانوان است، ۲۲۰۰ پارک در تهران برای ورزش صبحگاهی مردم، ۴۲۰ مجموعه ورزشی شهرداری تهران در تمام مناطق تهران و … از دیگر اقدامات شهرداری در این بخش است.
در ادامه سوسن باستانی جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س) بر مناسب سازی فضای مدارس خصوصاً مدارس دخترانه و مقطع ابتدایی برای ورزش اصرار کرد.
وی همین طور بر هم افزایی بین دستگاهی با هدف گسترش و نهادینه کردن ورزش های همگانی اصرار کرد.
در بخش دیگری علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر نقش این وزارتخانه در گسترش و نهادینه کردن ورزش همگانی در جامعه خصوصاً دانش آموزان اشاره نمود و اظهار داشت: توجه به موانع در این عرصه و گسترش زیرساخت ها قابل توجه است.
وی همین طور بر مناسب سازی آموزشی در حوزه ورزش های همگانی خصوصاً برای دختران اصرار کرد و اضافه کرد: بر ابعاد تربیتی و حمایت هایی که باید دراین زمینه صورت بگیرد نیز باید تمرکز شود.
در اختتام این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش و اهمیت ورزش در سبک زندگی افراد، اظهار داشت: باید به اینکه چگونه می توان بوسیله فرهنگ سازی تحرک را در بین مردم افزایش و فقر تحرکی را کاهش دهیم تمرکز داشته باشیم و وزارتخانه هایی مانند آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری و صدا و سیما و … در این عرصه نقش مؤثری دارند.
در ابتدای این جلسه یکی از مداحان دوده (ع) به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای جنایت ۱۳ دی آمریکا به ذکر مصیبت پرداخت.

منبع: