نصیر حیدریان عنوان کرد رهبران مهمان، بهترین گزینه برای ارکسترهای ایران

نصیر حیدریان عنوان کرد رهبران مهمان، بهترین گزینه برای ارکسترهای ایران

پیلانو: نصیر حیدریان ـ رهبر میهمان ارکستر ملی ایران ـ درباره طرح پیشنهادهایی در خصوص ادغام ارکسترهای ملی و سمفونیک بر این باور است که ظرفیت های موسیقی کشور به شکلی است که حتی می توان دو ارکستر ملی و دو ارکستر سمفونیک داشت. وی همینطور اظهار نمود که در شرایط فعلی بهترین گزینه برای ارکسترهای ایران، رهبران میهمان هستند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، نصیر حیدریان که شب یکشنبه (سوم آذر ماه) در برنامه «شب موسیقی» از شبکه چهار سیما، با اجرای رضا مهدوی و با سوژه فراز و فرودهای ارکستر ملی ایران سخن می گفت، مدتی است رهبر میهمان ارکستر ملی شده و ۲۲ و ۲۳ آبان ماه این کنسرت به رهبری میهمان نصیر حیدریان در تالار وحدت اجرا شد.
همین طور قرار بود کیوان ساکت (آهنگساز و نوازنده تار و سه تار) نیز در این قسمت از برنامه «شب موسیقی» حضور داشته باشد، اما به سبب بروز مشکلات شخصی در نهایت نتوانست در برنامه حاضر شود.

حیدریان که در اتریش زندگی و در آنجا حرفه موسیقی را دنبال می کند، درباره جایگاه رهبری ارکستر در ایران، اظهار نمود: متاسفانه در ایران چه قبل و چه پس از انقلاب کار زیادی در این زمینه انجام نشده است. در واقع هیچ گاه به درستی تعریف نشده است که رهبر ارکستر کیست و چه کاری انجام می دهد و حتی بعضی از موزیسین ها نیز در تعریف رهبر ارکستر مشکل دارند؛ البته ما رهبران خیلی خوبی همانند آقای علی رهبر و آقای لوریس چکناواریان داشته ایم که خیلی هم موفق بوده اند.
او تصریح کرد: رهبری ارکستر یکی از سخت ترین رشته های موسیقی است؛ چونکه فقط با ساز و موسیقی سر و کار ندارد بلکه با نوازندگانی که پشت این سازها می نشینند نیز باید در ارتباط باشد؛ بدین سبب یک رهبر ارکستر نه فقط در حوزه موسیقی بلکه باید در زمینه های روانشناسی و انسان شناشی نیز تجربیات زیادی داشته باشد.

وی همینطور درباره رهبری دائم و میهمان ارکسترهای ایران، اظهار نمود: در شرایط فعلی بهترین گزینه برای ارکسترهای ایران، رهبران میهمان هستند. در هنرستان ها و دانشگاه ها کارهای زیادی انجام شده است، اما در زمینه حضور نوازنده ها در ارکسترها هنوز امکان بهتر شدن وجود دارد؛ بدین سبب لازم است که در ارکسترها رهبران میهمان زیادی حضور داشته باشند که البته این رهبران نیز باید زیر ذره بین انتخاب شوند؛ چونکه پتانسیل ما بسیار زیاد است و در هر سفری که به ایران دارم، باورم نمی گردد که هنرمندان چنین عملکرد بسیار خوبی دارند. البته رهبر دائم ارکسترها نیز باید کسی باشد که علاوه بر اینکه در زمینه موسیقایی کامل باشد، تجربه انسانی نیز داشته باشد.
حیدریان همین طور در پاسخ به پرسشی در خصوص ادغام ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران، اشاره کرد: من معتقدم باید دو ارکستر ملی و دو ارکستر سمفونیک داشته باشیم. ما نوازنده های خوبی و ظرفیت داشتن چهار ارکستر را داریم. من فکر می کنم برای ارکستر ملی نیز باید به همان اندازه ارکستر سمفونیک ارزش قائل شویم. خوشبختانه در صحبت های اخیر که با مدیر رودکی داشتیم این مساله عنوان شد که یک ارکستر از جوانان ۱۵ تا ۲۰ سال تشکیل دهیم که فقط برای نوازندگی ارکستر تعلیم ببینند. همین طور راه اندازی آموزشگاه آکادمیک برای رهبری ارکسترهای ملی و سمفونیک نیز مقرر است در دستور کار قرار بگیرد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، «شب موسیقی» یکی از برنامه های «شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شب ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می شود.
«شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که از شنبه تا جمعه، هر شب به یکی از موضوعات تئاتر، موسیقی، شعر و ادبیات، کتاب و روایت، معماری، سینما و طنز می پردازد.

منبع: