مهدخت مخبر درگذشت

مهدخت مخبر درگذشت

به گزارش پیلانو مهدخت مخبر از شاعران و ترانه سرایان پیشکسوت ایران دارفانی را وداع گفت.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، مهدخت مخبر از ترانه سرایان پیشکسوت ایران در سن ۷۶ سالگی بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.
مخبر که از ترانه سرایان قدیمی ایران به شمار می رفت سابقه همکاری با موسیقیدانان شهیر ایران چون اسدالله ملک، بزرگ لشکری، جواد و منوچهر لشکری، جلیل عندلیبی و همکاری با شاعرانی چون معینی کرمانشاهی را در کارنامه خود دارد.
وی همینطور مجموعه ای از ترانه های خویش را در کتابی با عنوان «ترانه های روز گذشته ترانه های امروز» از جانب نشر پیکان منتشر نموده است.
یکی از تولیدات خاطره انگیزی که مخبر در تولید آن همکاری داشته است آلبوم موسیقی «آمان از جدایی» با صدای علیرضا افتخاری است که بر مبنای قطعات شعر سروده مخبر تولید شده است.
مخبر همینطور چنی قبل در چارچوب یک آلبوم صوتی با عنوان «صدای شاعر» بخشی از اشعار و سروده های خویش را بازخوانی کرده بود.
وی در مقدمه این آلبوم موسیقی در یک بیوگرافی مختصر از خود آورده است:
متولد شهر رشت هستم. از سال اول دبیرستان به تهران آمدم و از کودکی توسط پدرم با ادبیات و شعرآشنا شدم و اغلب شعرهای آنان را ازحفظ بودم. به نظر من شاعری و ترانه سرایی باید از کودکی در ذات انسان باشد و اکتسابی نیست. در آن زمان وقتی ترانه ای از رادیو پخش می شد با شعر آن کاری نداشتم، خود آهنگ را از حفظ می کردم و شعر خودم را روی آن می گذاشتم. در سال ۱۳۴۸ توسط همسایه برادرم به آقای ایرج جنتی عطایی معرفی شدم. ایشان وقتی استعداد و علاقه ام را دیدند، مرا به رادیو دعوت و به استاد اسدالله ملک معرفی نمود. وقتی به رادیو آمدم با عزیزانی که سال ها برای من اسطوره بودند و من سال ها با کارهای این عزیزان زندگی کرده بودم و دیدن این عزیزان از نزدیک برای من رویا بود، مثل علی تجویدی، پژمان بختیاری، فریدون مشیری، سیمین بهبهانی، بزرگ لشکری، هوشنگ ابتهاج، معینی کرمانشاهی آشنا شدم. نخستین ترانه ای که سرودم و توسط ناصر مسعودی اجرا شد درسال ۱۳۴۹ بود به نام همیشه بهار گیلانه و ملودی آنرا آقای حسین صمدی ساخته بود. حال وهوای من در آن دوران حال و هوای یک شاعر دیوانه و سر از پا نشناخته بود. وقتی ترانه ای را می گفتم اول با استاد تجویدی در بین می گذاشتم و بعد از تائید ایشان با آهنگ سازان بزرگی مثل اسدالله ملک، بزرگ لشکری، جواد و منوچهر لشکری، جلیل عندلیبی کار کردم. حالا برای خوانندگانی مثل علیرضا افتخاری چند ترانه ساخته ام.
خبرگزاری مهر درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه موسیقی و ادبیات ایران تسلیت می گوید.