همزمان با روز هنر معاصر ایتالیا رونمایی از دو اثر هنری معاصر در موزه ملی ایران

همزمان با روز هنر معاصر ایتالیا رونمایی از دو اثر هنری معاصر در موزه ملی ایران

به گزارش پیلانو دو اثر «شبگرد» و «شهاب سنگ» از بیژن بصیری بعنوان یک هنرمتد ایرانی – ایتالیایی همزمان با روز هنر معاصر ایتالیا در موزه ملی ایران رونمایی گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از آثار بیژن بصیری در موزه ملی ایران، عصر روز جمعه (۱۹ مهر ماه) به میزبانی سفارت ایتالیا و با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران و اداره کل هنرهای تجسمی، اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی برگزار گردید.

در ابتدای مراسم وینچنزو روسو اسپنا، مسئول بخش فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران توضیحاتی را درباره اهداف برگزاری این مراسم بیان کرد. او خاطرنشان کرد که به مناسب روز ملی هنر معاصر ایتالیا تمام سفارتخانه های این کشور اروپایی مراسم هایی را برگزار می کنند که طبیعتا سفارت ایتالیا در کشور ایران از این جریان مستثنا نبوده است.

سپس جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در ایران ضمن خوشامدگویی با بیان این که «رابطه دوستی دو کشور ایران و ایتالیا به هزاران سال پیش برمی گردد»، اظهار نمود: موزه ملی ایران و موزه هنرهای معاصر تهران دو نهاد برجسته و معتبر هستند که همیشه همکاری خوب و نزدیکی با ایتالیا داشته اند و حتی در مجموعه های خودشان آثاری را نگه داری می کنند که به شکلی با ایتالیا و هنر این کشور در ارتباط می باشد. همینطور این نهادها در سال های گذشته برنامه های مشترک بسیاری را در با ایتالیا برگزار کرده اند.

او همینطور با اشاره به نمایش دو اثر هنری از بیژن بصیری در موزه ملی ایران خاطرنشان کرد: انتخاب آقای بیژن بصیری از روی دقت و با هدف مشخص بوده است؛ چونکه ایشان پل ارتباطی خوبی میان هنر ایران و ایتالیا هستند. وی در ایران به دنیا آمده و جوانی خویش را در این کشور گذرانده و برای ادامه تحصیل و کار به ایتالیا رفته و هنر خویش را بسط داده است. ازاین رو می توان اظهار داشت که او پیوند خوبی میان هنر دو کشور است.

سفیر ایتالیا در تهران با بیان خصوصیت های آثار «شهاب سنگ» و «شبگرد» تصریح کرد: دو اثری که امروز رونمایی می شود، فاخر و با مفهوم و الهام گرفته از هنر ایران و ایتالیا هستند. آقای بصیری هنرمندی است که زبان و سبک هنری خودشان را ایجاد کردند و به جای آن که پیرو سبک های دیگر هنری باشند، از اندیشه خودشان الهام گرفتند و به همین خاطر هم خلاقیت و اصالت در آثارشان کاملا نمود پیدا کرده است.

پرونه اظهار داشت: برنامه امشب یکی از سلسله برنامه های هنری سفارت ایتالیا در تهران است. ما فقط به پیشینه تاریخی و باستانی دو کشور بسنده نمی نماییم و فکر می نماییم امروز هم باید این ارتباطات ادامه داشته باشد و بر همین مبنا هم برنامه های هنری مشترک میان دو کشور را در نظر گرفته ایم.

او افزود: یکی از این برنامه ها هنر خیابانی است که آنرا شروع کرده ایم و مقرر است تا یک سال هم آنرا ادامه دهیم. یکی دیگر از برنامه در حوزه طراحی بود که یکی از برندهای ایتالیایی آثارش را در ایران به نمایش گذاشت. برنامه آتی ما برگزاری کنفرانس دیرینه شناسی برای سالگرد شصتمین سال همکاری ایران و ایتالیا است که با همکاری موزه ملی ایران در اواسط ماه نوامبر برگزار می گردد. برنامه دیگر فرهنگی ما در هفته سینما ایتالیا و در ماه دسامبر است که مقرر است در تهران و یکی دیگر از شهرهای ایران برگزار گردد.

در ادامه جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران نیز در سخنانی با بیان این که هنر ابزاری برای برانگیختن حس و اندیشه و انتقال خلاقانه ایده هاست، از اهمیت هنر سخن گفت. او خاطرنشان کرد آن چه امروز به بهانه آن گرد هم آمده ایم، انعکاسی از عواطف و احساسات و بازنمایی چالش های درونی بیژن بصیری بعنوان یک هنرمند معناگراست. آنجا که شبگردی در ژرف ترین تاریکی به دنبال معنای جهان است و در جایی دیگر شهاب سنگی در ورای هستی و در نقطه نامعلومی از زمین فرود آمده و این همان پایانی که خود نقطه ای برای آغاز دیگری است.

نوکنده همینطور درباره آثار بیژن بصیری بیان کرد: او هنرمندی ایرانی – ایتالیایی است که ذات هنر ایرانی یعنی کشف و شهود را در آثار خود مبنا قرار می دهد و در عین حال سبک های غربی را برای بیان مفاهیم خود برمی گزیند. این همنشینی و درهم تنیدگی شرق و غرب نقطه عطفی بود برای این که موزه ملی ایران را برای برگزاری این رویداد فرهنگی تشویق و ترغیب نماید. به یقین نمایش اثری معاصر در موزه ایران باستان ایزان نگاه ها را به این پیام مهم فرهنگی جذب می کند.

رئیس کل موزه ملی ایران همینطور درباره تعامل هنری میان دو کشور ایران و ایتالیا هم اظهار نمود: چهار سال پیش موزه ملی ایران میزبان نمایشگاهی با عنوان پیکره ای برای صلح بود که می توان از آن با عنوان سرآغازی برای افزایش گفتمان هنری میان دو کشور یاد کرد. الان هم موزه ملی ایران برای برگزاری نمایشگاهی از آثار دیرینه شناسی تمدن ایتالیا بسیار مشتاق است؛ چونکه باور داریم ارزش میراث فرهنگی و آثار هنری در یافتن همین نقاط مشترک برای دوستی میان ملت ها و دستیابی به صلح پایدار در جهان است. جهان امروز بیشتر از هر مبحث دیگری نیازمند ایجاد همبستگی، گفتگو، تفاهم و اعتماد میان انسان هاست.

همچنین محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی هم در سخنانی تصریح کرد: در طول تاریخ همواره همکاریهای میان ایران و ایتالیا دوستانه بوده است. من هم خوشحالم که امروز برای چنین اتفاق مهم فرهنگی دور هم جمع شده ایم. بطور قطع همه ما می دانیم که در این هیاهوی جهان امروز که صدای جنگ و سیاست شنیده می شود، باید به صدای هنر دقت کنیم.

او اظهار داشت: به صورت کلی همه تلاش هایی که انسان در طول زندگی انجام می دهد، برای این است که بتواند از نظر مادی خودش را تامین کند. در این میان ارزش این زنده بودن به این است که فرصت کند و صدای سخن عشق را که از هنر برمی انگیزد، بشنود. اگر ما هنر را زندگی حدف نماییم چه چیزی می ماند که ارزش زیستن را داشته باشد؟

کارگر اظهار نمود: اگر امروز برای زنده بودن افتخاری باشد این است که ما در دوره ای زندگی می نماییم که بیژن بصیری، شجریان و صدای او و بسیاری دیگر از اساتید هنرمند هستند؛ اگر نه هیچ افتخار دیگری برای بودن در این دنیا وجود ندارد.

مدیر کل موزهای وزارت میراث فرهنگی همینطور درباره آثار بیژن بصیری توضیح داد: کاری که آقای بصیری کردند، نگاه ما را به زندگی متفاوت می کند و ما زیبایی ها را در این آثار او می بینیم که قبل از رونمایی از اثر برایمان روشن نبود. در واقع آقای بصیری به ما نشان می دهند که نه هنر مرز داد و نه هنرمند بوته.

همچنین احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی، با بیان توضیحاتی درباره جایگاه هنر معاصر در ایران و جهان اظهار نمود: کشورهای فرانسه و ایتالیا بیشترین تعامل هنری را با ایران داشته اند. ایتالیا هم به علت شباهت هایی که با بستر فرهنگی ایران دارد، همواره برای هنرمندان ایرانی مکان دل خوش گننده و جذاب بوده است.

او در ادامه سخنان خود از خصوصیت های آثار هنری بیژن بصیری سخن گفت.

در ادامه مراسم از آثار بیژن بصیری در موزه ملی ایران رونمایی و سپس مستند آواز زمان گداخت اندیشه به کارگردانی علی اسکندری به معرض نمایش گذاشته شد.