گزارش مهر از افتتاح یک نمایشگاه عکس؛ نمایشگاهی از ناگفته های دیدنی جنگ، وقایع نگاری مویدی ایده آل است

گزارش مهر از افتتاح یک نمایشگاه عکس؛ نمایشگاهی از ناگفته های دیدنی جنگ، وقایع نگاری مویدی ایده آل است

پیلانو: نمایشگاه تصاویر ساسان مویدی از جنگ تحمیلی عراق مقابل ایران با بیان حرف های ناگفته ای از این جنگ سه شنبه شب دوم مهرماه در گالری خانه حوزه هنری راه اندازی شد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نمایشگاه تصاویر ساسان مویدی از جنگ تحمیلی عراق مقابل ایران شامگاه سه شنبه دوم مهرماه در گالری تازه تاسیس «خانه» حوزه هنری افتتاح شد.
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، نیکنام حسینی پور مدیر خانه کتاب، کمال خرازی، سیدعباس میرهاشمی و مجتبی کوچکی مدیرعامل سابق و کنونی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، از مدیران حاضر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس ساسان مویدی بودند. علاوه بر ساسان مویدی، عکاسان باسابقه ای چون افشین بختیار، علی قلم سیاه، امیرعلی جوادیان، اسماعیل عباسی، حسن غفاری، فرهاد سلیمانی، حسن قائدی، سعید فرجی و تعدادی از عکاسان جوان حضور داشتند.

در این نمایشگاه ۳۴ تابلوی عکس از ساسان مویدی از سال های جنگ تحمیلی عراق مقابل ایران از دوران مختلف هشت سال دفاع مقدس و در قطع های متفاوت بزرگ و کوچک به نمایش درآمد؛ بطوریکه یکی از این عکس ها یکی از دیوارهای گالری را پر کرده بود. حسن قائدی کیوریتور نمایشگاه عکس ساسان مویدی درباره ارائه تابلوهای عکس در قطع های مختلف به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما با عنایت به ابعاد نمایشگاه، پنل را طراحی کردیم و کوشیدیم در هر بخش از گالری، مجموعه ای از دو الی سه تابلو داشته باشیم و ضمناً خیلی مستقیم وارد سوژه جنگ نشدیم.
وی در مورد استفاده از تصاویر قطع بزرگ در نمایشگاه بیان کرد: کوشیدیم در هر بخش گالری، تصاویر شاخص تر را خیلی بزرگ کار نماییم که تصاویر کوچک تر بعنوان مکمل آن عکس عمل کنند اما اطلاعات جامع و کلی را همان عکس قطع بزرگ به مخاطب می دهد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره نمایشگاه به خبرنگار مهر اظهار داشت: تصاویر این نمایشگاه خاطره انگیز است. اگر بخواهیم تعریفی از تصاویر ساسان مویدی داشته باشیم، می توان اظهار داشت که این عکس ها نوعی وقایع نگاری یا ثبت تاریخی است که به شکلی ایده آل ثبت شده اند.
به گفته وی، توانمندی ساسان مویدی در انتخاب قاب، زاویه دید و ترکیب بندی عکس ها از آن حکایت می کند که او عکاسی توانمند است؛ لحظاتی توسط این عکاس ثبت شده است که به صورتی شکار لحظه ها بشمار می رود و این مساله از خصوصیات عکاسان موفق است.
شجاعی طباطبایی، ارائه تصاویر بزرگ را برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر روی مخاطب دانست.
نیکنام حسینی پور مدیر خانه کتاب نیز درباره تصاویر این نمایشگاه به خبرنگار مهر اظهار داشت: عکس ها برای من جذابیت داشت و خاطراتم زنده شد. در دنیای جدید از لنز دوربین به دنیا نگاه کردن، متفاوت می باشد و ثبت وقایع از لنز دوربین شاید بیشتر از متن مورد اهمیت واقع شده است و نسل جدید با این رسانه بیشتر ارتباط برقرار می کنند. از طرفی برای ماندگاری عکس ها بهتر است در چارچوب کتاب تدوین شوند تا قسمتی از هویت فرهنگی ما است.
وی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب از آثاری چون کتاب ساسان مویدی، بیان کرد: پشتیبانی از انتشار کتاب هایی که خصوصاً با سوژه دفاع مقدس و ارزش های انقلاب اسلامی هستند، در اولویت کاری ما قرار دارند.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه نیز با استقبال خوبی از طرف عکاسان واقع شد. درانتها مراسم نیز از کتاب عکس ساسان مویدی با عنوان «عکاسان جنگ عراق مقابل ایران: ساسان مویدی» توسط کمال خرازی، محسن مومنی شریف و نیکام حسینی پور رونمایی گردید. بعد از آن ساسان مویدی مشغول امضا کردن کتاب ها برای مخاطبان شد.

هفتمین کتاب از مجموعه کتاب های «عکاسان جنگ عراق مقابل ایران» متعلق به تصاویر ساسان مویدی از جنگ تحمیلی است و ۱۸۸ صفحه دارد که در دو قطع مختلف چاپ شده و حاوی ۱۲۶ فریم عکس است. توسط مجید دوخته چی زاده و ساسان مویدی نیز مقدمه ای برای کتاب نوشته شده است.
نمایشگاه عکس ساسان مویدی به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تا ۲۳ مهرماه در گالری خانه به نشانی انتهای غربی خیابان سمیه، جنب فروشگاه کتاب سوره مهر دایر است.

منبع: