گزارش پیلانو؛ مروری بر قطعات موسیقایی دهه اول محرم، شب های دلتنگی شنیدنی شد

گزارش پیلانو؛ مروری بر قطعات موسیقایی دهه اول محرم، شب های دلتنگی شنیدنی شد

به گزارش پیلانو برخی از ذاکران اهل بیت(ع) و خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی و پاپ، همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) قطعاتی را به مناسبت این ایام تهیه و تولید کردند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، طی سال های اخیر که تولید تک آهنگ ها از تهیه و تولید آلبوم های موسیقی به علت شرایط اقتصادی بازار موسیقی کشور پیشی گرفته، عمده تمرکز خوانندگان و تهیه کنندگان آثار موسیقایی بر تولید تک آهنگ است که گویا شرایط به صرفه تری در بازار موسیقی ایران دارند.
از طرف دیگر رشد فزاینده تولید و پخش آثار هنرمندان شاخص در چارچوب تک آهنگ، گواهی بر این ادعاست که این قالب رفته رفته تبدیل به یک جریان جدی شده و می توانیم تمرکز بیشتری روی کیفیت اجرای آن داشته باشیم.
اگرچه مبحث تک آهنگ نیازمند بررسی و تحلیل بیشتر در شرایطی دیگر است، اما یکی از پایگاه های معنوی که طی سال های اخیر بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، عرضه آثار موسیقایی و دیجیتال متناسب با مناسبت های مذهبی توسط مداحان شاخص و خوانندگان مطرح موسیقی پاپ است که با عنایت به اراداتی که هریک از آنها به سهم خود نسبت به این ساحت دارند مبادرت به تولید آثاری کرده اند. این دست آثار در خیلی از موارد نه تنها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بلکه تبدیل به آثار مرجعی شده که خوب یا بد بعنوان یکی از بهترین آثار خالقانشان به عموم مردم معرفی شده است.
در حوزه مداحی، مجالس نوحه خوانان شناخته شده و پرطرفداری چون محمود کریمی، مجید بنی فاطمه، عبدالرضا هلالی، غلام کویتی پور، محمد طاهری، حسن خلج، مهدی سلحشور، جواد مقدم، روح الله بهمنی، شهروز حبیبی، حسین سیب سرخی، دستمایه ای برای تولید قطعاتی دیجیتالی شد هکه طی سال های اخیر با انتشار گسترده تر در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تبدیل به جریان مهمی در حوزه نوحه خوانی شده اند که اتفاقاً با استقبال مخاطبان روبرو شده است.

در کنار بازتولید دیجیتال متن جلسات نوحه خوانی، خوانندگان شاخص موسیقی کشورمان هم با این جریان همراه شده و به خصوص به مناسبت ایام محرم قطعات و حتی آلبوم هایی را منتشر نموده اند.
از جمله این آثار در سال های اخیر می توان به آلبوم «وداع» به آهنگسازی سید محمد میرزمانی و خوانندگی حسام الدین سراج از تولیدات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و آثاری دیگر با خوانندگی علیرضا افتخاری، علیرضا قربانی محمد معتمدی، سالارعقیلی، علیرضا قربانی و دیگر هنرمندان شاخص این عرصه در چارچوب تک آهنگ ها و تیتراژها اشاره نمود.
کما اینکه در حوزه موسیقی پاپ هم تقریباً غالب هنرمندان شاخص این گونه موسیقایی، آثار مهمی را متناسب با ایام سوگواری تولید کردند که از آن جمله می توان به محسن چاوشی، محمد علیزاده، رضا صادقی، احسان خواجه امیری، بنیامین بهادری، حامد همایون، امیرعباس گلاب، محسن ابراهیم زاده و دیگران اشاره نمود.
به هر حال ظرفیت معنوی و حماسی واقعه عاشورا آنچنان است که می تواند انگیزه ای برای خلق یک اثر هنری در چارچوب های متفاوت باشد. ظرفیتی که طی سال های اخیر در موسیقی خویش را پر رنگ تر از گذشته عیان کرده و آثاری را در اختیار مخاطبان قرار داده که می تواند در روزهای سوگواری عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) مرهمی بر دل های سوگوار عزاداران ابا عبدالله (ع) باشد.

در این گزارش نیم نگاهی به برخی تولیدات شاخص موسیقایی که طی هفته های اخیر در چارچوب آثار بی کلام و با کلام و با محتوایی متناسب با دهه نخست محرم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است خواهیم داشت.
نماهنگ «قاب آه» همچون تولیدات شاخص آثار موسیقایی محرم است که همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) با شعر محمد مهدی سیار، آهنگسازی امیرحسین سمیعی و خوانندگی محمد معتمدی منتشر گردید.
در این قطعه که به تهیه کنندگی دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما انتشار یافته سید پوریا ملک آبادی بعنوان کارگردان حضور دارد.

مرکز موسیقی «مأوا» از مجموعه های فعال تولید آثار موسیقایی با محتوای انقلابی، مذهبی و اجتماعی، همزمان با فرا رسیدن ایام عزادارای محرم و صفر مبادرت به تولید چند قطعه موسیقایی با نوای مداحان جوان و شناخته شده کشورمان در موضوعات در رابطه با سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و یارانش در واقعه عاشورا کرده است.
در این پروژه که قطعات آن با عنوان «شب های دلتنگی» از سال ۹۷ در فضای مجازی و شبکه های مختلف رسانه ملی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، مداحانی چون مجید بنی فاطمه، نریمان پناهی، سید امیر حسینی، ابوذر بی وکافی و تعدادی دیگر قطعاتی را تولید کرده اند.
در این میان «فصل عزا» بعنوان نخستین نوای محرمی سال ۹۸ با صدای مجید بنی فاطمه و «تمنا» با صدای حسین خلجی آثاری هستند که طی روزهای اخیر انتشار یافته اند.
البته محمدحسین پویان فر، سیدمجید بنی فاطمه، محمد کریمی، حنیف طاهری، امیر عباسی، ابوالفضل بختیاری دیگر ذاکرانی بودند که سال قبل هم آثاری را برای ایام عزاداری محرم و صفر منتشر نمودند.
این در حالی است که فضای موسیقایی آثار به شکلی طراحی شده که هر قطعه اختصاص به یک شهید کربلا یا موضوعی مرتبط به آن دارد.

میثم ابراهیمی خواننده موسیقی پاپ که در ماه های گذشته فراز و نشیب های زیادی در عرصه فعالیت های خود پشت سر گذاشته هم طی روزهای اخیر قطعه «مشک بی آب» را به مناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا منتشر نموده است.
در این قطعه که با حال و هوایی نزدیک به نغمات دسته های زنجیرزنی و سینه زنی طراحی شده منصور فرهادیان شاعر، فرزاد حسن وند تنظیم کننده و میثم ابراهیمی بعنوان خواننده حضور دارند.
این قطعه همان گونه که از نامش پیداست در رثای سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس برای عرضه به مخاطبان آماده شده است.

مسیح و آرش عدل پور دو برادر خواننده ای که در ماه های گذشته طیف گسترده ای از مخاطبان موسیقی پاپ را با خود همراه کرده اند هم به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم دست به تهیه و تولید یک اثر موسیقایی ویژه این ایام با حمایت موسسه فرهنگی هنری «ترانه شرقی» به مدیریت محسن رجب پور زده اند.
«دیوونه کن» عنوان تازه ترین قطعه موسیقایی مناسبتی این دو خواننده است که به ترانه سرایی و آهنگسازی آرش عدل پور و تنظیم سعید انصار در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

بردیا صدرنوری آهنگساز و نوازنده پیانو همزمان با فرا رسیدن ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) آهنگ بی کلام «باز این چه شورش است…» را با تاثیر از محتوای اثر ماندگار محتشم کاشانی به عاشقان حضرت امام حسین (ع) و یاران فداکارش در واقعه عاشورا تقدیم کرد.
این نوازنده و آهنگساز ۲ سال قبل هم قطعه بی کلام «نوای نینوا» را بر مبنای ملودی های شناخته شده ماه محرم در فضای مجازی و هم آلبوم تک نوازی پیانو «فراقی» را منتشر نموده بود.

البته غیر از این آثار که طی روزهای گذشته در فضای مجازی انتشار یافته آثار دیگری از خوانندگان و مداحان در تک آهنگ و نواهای دیجیتالی انتشار یافته که در جایگاه دیگری می تواند بررسی شود.
به هر حال آنچه پیداست، استفاده هنرمندان و خوانندگان عرصه های مختلف موسیقی از ظرفیت های معنوی و هنری ایام سوگواری ماه های محرم و صفر است که در یکی دوسال گذشته شکل پر رنگی به خود گرفته و تبدیل به جریانی شده که اساسا نیازمند صدمه شناسی بیشتری است.