به آهنگسازی بابک ربوخه؛ یک قطعه عاشورایی رونمایی می شود، میزبانی ارسباران از آوای محرم

به آهنگسازی بابک ربوخه؛ یک قطعه عاشورایی رونمایی می شود، میزبانی ارسباران از آوای محرم

به گزارش پیلانو سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با ایام سوگواری محرم و صفر دو برنامه موسیقایی را برگزار خواهد نمود.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با ایام سوگواری محرم و صفر دو برنامه موسیقایی «نوای نی نوا» و «آوای محرم» را برگزار خواهد نمود.
«نولی نی نوا» عنوان اثری موسیقایی به هنرمندی بابک ربوخه و متین رضوانی پور است که در چارچوب یک قطعه مستقل در روزهای محرم و صفر رونمایی می شود.
این قطعه عاشورایی برگرفته از سوگواره های موسیقایی استان بوشهر و آیین سینه زنی مربوط به این منطقه جغرافیایی کشورمان است که بابک ربوخه آهنگساز و پژوهشگر موسیقی آنرا تنظیم کرده و متین رضوانی محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران هم بعنوان خواننده در اثر حضور دارد.
این قطعه بر مبنای نوحه های قدیمی منطقه بوشهر در گوشه شوشتری خوانده شده که همچون آثار معتبر موسیقی نواحی منطقه جنوبی کشور در آیین های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) بخصوص مراسم سینه زنی است که با تنظیم موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
متین رضوانی پورپژوهشگر شناخته شده موسیقی آیینی و مذهبی هم چندی قبل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه ترین فعالیت های خود اظهار داشت: «طی یک سال قبل به شدت مشغول تدوین و گردآوری کتابی برگرفته از ۲۵۰ مجلس حاج منصور ارضی از ذاکران و مداحان پیشگام کشورمان بودم که طی آن تلاش کردم ضمن بررسی دقیق این مجالس ارزشمند، آنالیز موسیقایی هم درباره هر کدام داشته باشم.»
ویژه برنامه «آوای محرم» هم عنوان برنامه دیگر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که طی روزهای آینده با هدف معرفی و بررسی نوحه ها و نغمه های عاشورایی و مناسبت آنها با موسیقی دستگاهی ایرانی و تقدیر از ۴ چهره برجسته این هنر در فرهنگسرای ارسباران تهران انجام خواهد شد. البته هنوز از هنرمندانی که مقرر است در این برنامه قدردانی شود اسامی منتشر نشده است.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با ماه های محرم و صفر سال ۱۴۴۱ هجری قمری مصادف با ۱۳۹۸ هجری شمسی، ۳۵ عنوان برنامه در چارچوب سه هزار اجرای متنوع با عنوان کلی «جلوه سوگ» را در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار می نماید.