نصب المان اولین بانوی روزنامه نگار ایران

نصب المان اولین بانوی روزنامه نگار ایران

به گزارش پیلانو مشاور شهردار سمنان از کوشش برای نصب المان مزین السلطنه مریم عمید سمنانی در ساختمان کارخانه نساجی سمنان که یکی از قدیمی ترین کارخانه های کشور است، اطلاع داد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، مریم عمید سمنانی، مشهور به مزین السلطنه که از او بعنوان اولین بانوی روزنامه نگار ایران یاد می شود، اهل سمنان و مدیر مسوول نشریه «شکوفه» از نشریات تأثیرگذار در تاریخ مطبوعات کشور بوده است. او همینطور دو مدرسه ویژه بانوان را در تهران راه اندازی و از اعضای انجمن همت خواتین در آن دوره بوده است.
ساختمان تاریخی شورای شهر و یا کارخانه ریسمان ریسی در مرکز شهر سمنان واقع شده و امروزه یکی از نمادهای بزرگ و مهم صنعتی سمنان به حساب می آید. کارخانه نساجی پارس که در دهه نخست قرن حاضر بنا شد یکی از اولین کارخانه های کشور است که حدود یک قرن قدمت دارد. برج کارخانه در سال ۷۹ در لیست آثار ملی ثبت شده است.
سمیه قاسمی، مشاور شهردار سمنان در جلسه نصب المان بانو عمید در شهرداری سمنان، اظهار نمود: نصب این اثر حجمی از بانو عمید در اولین کارخانه استان سمنان که هم اینک از آن بعنوان شورای شهر سمنان استفاده می شود منوط به موافقت اعضای شورای شهر سمنان است.
وی افزود: به دنبال مذاکرات صورت گرفته با خانواده سالور از نوادگان مریم عمید به منظور برگزاری نکوداشت یکصدمین سال درگذشت بانو مریم عمید سمنانی اولین بانوی روزنامه نگار ایرانی در سمنان، مریم سالور که از هنرمندان مطرح کشوری در زمینه سفال و نقاشی و مجسمه سازی است اعلام نمود که یادمان این بانو در سمنان را خواهد ساخت.
قاسمی اضافه کرد: در همین راستا بازدیدهای شهری با حضور مریم سالور، و ماشاءالله عمید جهت جانمایی این المان انجام و در جلسه مشترکی با حضور شهردار، معاون برنامه ریزی و هماهنگی، مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی و مدیر عامل سازمان سیمای شهری شهرداری تصمیم گرفته شد این المان در صورت موافقت اعضای شورای شهر در این ساختمان تاریخی سمنان نصب شود.
همینطور مریم سالور در این جلسه اظهار داشت: بابت اجرای این اثر هنری هزینه ای دریافت نمی کنم و انتظار می رود شهرداری تنها بابت هزینه های جاری و مصالح مشارکت کند.
وی محوطه ساختمان شورای اسلامی شهر سمنان را مکان مناسبی برای نصب این المان دانست و اضافه کرد: نصب این یادمان در مجموعه شورای شهر علاوه بر حفظ شدن آن می تواند بر غنای فرهنگی این محوطه بیفزاید.
این مجسمه ساز تصریح کرد: شهروز صدر از دیگر هنرمندان تجسمی مطرح کشور و ماشاالله عمید از هنرمندان سمنان هم در ساخت این یادمان پرارزش وی را یاری می کنند.
شهردار سمنان هم در این نشست ضمن قدردانی از مریم سالور بابت این اقدام پرارزش اظهار داشت: نصب این یادمان در شورای اسلامی شهر می تواند به نماد خوبی برای شهر در این مجموعه تبدیل گردد و از آنجائیکه بافت معماری بنای قدیمی کارخانه نساجی و مرکزیت شهر آنرا به گذری فرهنگی تبدیل نموده می تواند مکان مناسبی برای نصب این اثر هنری باشد.