بیژن کامکار: باید از برگزیدگان جشنواره دف نوای رحمت دعوت به همکاری شود

بیژن کامکار: باید از برگزیدگان جشنواره دف نوای رحمت دعوت به همکاری شود

پیلانو: «متاسفانه مسئولان هیچ حمایتی از برگزیدگان جشنواره «دف؛ نوای رحمت» انجام نمی دهند. من بارها گفته ام که باید از برگزیدگان این جشنواره دعوت به همکاری شود، اما از من می پرسند در کدام بخش؟! در صورتیکه اداره های کل ارشاد، آموزش و پرورش و صداوسیما از مهم ترین متولیان موسیقی هستند.»
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، بیژن کامکار دبیر افتخاری نهمین جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» درباره هدف برگزاری جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره و تمام جشنواره ها این است که به پیشرفت حوزه تخصصی خود کمک کنند در غیر این صورت برگزاری آنها زیر سوال می رود. بنظر می رسد جشنواره دف نوای رحمت با در اختیار گذاشتن فرصت دیده شدن برای جوان ترها، این فضا را فراهم نموده است.
این هنرمند اشاره کرد: هر یک از مراکز استان ها دارای واحد فرهنگ و هنر هستند که به اشتباه اداره ارشاد خوانده می شود. همه این بخش ها باید ارکستر داشته باشند. اگر در هر یک از ۳۱ استان، یک ارکستر فعال باشد و هر یک از ارگان های عنوان شده نیز برای تشکیل ارکستر اقدام نمایند، می توان از این نیروهای جوان و هنرمند کمک گرفت.
کامکار معتقد بود که این روزها، موسیقی درحال نابودی موسیقی است. در واقع موسیقی مبتذل به موسیقی واقعی ضربه می زند و ما مجبور به اذعان این مساله هستیم! برای مثال سالن میلاد شبی ۴۰ میلیون اجاره داده می شود اما سوال اینجاست که چرا این سالن برای پشتیبانی از موسیقی ایرانی با قیمت کمتر در اختیار گروه های موسیقی ایرانی قرار نمی گیرد که حمایتی هم صورت گرفته باشد؟
او افزود: ما را به صورتی از موسیقی که امروزه پاپ شناخته می شود ولی من به همه شان جاز می گویم، عادت داده اند. البته ما به موسیقی یک بار مصرف هم نیاز داریم اما نباید تمام امکانات را در اختیار آن گذاشت. اگر موسیقی پاپ ما موفق شود همه جایزه های دنیا را بگیرد، در نهایت این موسیقی غربی و اروپایی است که موفق شده است. بدین سبب جای موسیقی ایرانی این میان کجاست و ما برای موفقیت آن چه تلاشی کرده ایم؟
کامکار با بیان این که لازم است قسمتی از توجه ها به سمت موسیقی ایرانی و مقامی بازگردد، عنوان کرد: اهالی رسانه وظیفه مهمی را در این زمینه بردوش دارند. علت استقبال از این جشنواره و جشنواره های دیگر نیز همین است. اگر برای فرهنگ و هنر سرمایه گذاری نشود، رشدی را شاهد نخواهیم بود.
دبیر افتخاری جشنواره با ارزیابی این رویداد اظهار داشت: جشنواره بین المللی دف نوای رحمت مسیر خوبی را طی کرده است و مشعل موسیقی ایرانی را روشن نگه داشته است. جوانان هنرمند و دف نواز به شوق این که سال بعد در این رویداد شرکت نمایند، یکسال تلاش می کنند اما باید برای این هنرمندان فضای کار نیز در نظر گرفت و بخش هایی نظیر وزارت آموزش و پرورش، رادیو و تلویزیون و وزارت فرهنگ می توانند با راه اندازی ارکستر این فرصت را فراهم آورند.
وی درانتها با اشاره به تعبیری از موسیقی تصریح کرد: موسیقی بیان احساسات پاک انسانی است اما امروزه گاهی به اشتباه از منبع عصیان ها و سرکشی ها ایجاد می شود. برای اینکه هنرمند منبع الهامش را بجای عشق، مادر، طبیعت و دریا و کوه و جنگل، عصبانیت ها قرار می دهد.
نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت به همت حوزه هنری استان کردستان و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر در سنندج در حال برگزاری است.

منبع: