در مراسم نکوداشت امیر مداح عنوان شد: انتقاد از روزگاری که عنانش دست سلبریتی هاست

در مراسم نکوداشت امیر مداح عنوان شد: انتقاد از روزگاری که عنانش دست سلبریتی هاست

به گزارش پیلانو سهیل محمودی در نشست آیین آواز که به نکوداشت امیر مداح ـ اختصاص داشت، اظهار داشت: «تأسف من از مدیران فرهنگی است که قدر چنین هنرمندانی را نمی دانند. تأسف دیگرم از روزگاری است که تمام اختیار و ارکانش به دست سلبریتی هاست؛ یعنی زمام همه امور به دست آن هاست و جامعه به دنبال کسانی است که الکی و بدون داشتن پشتوانه های لازم فرهنگی و هنری مشهور و محبوب شده اند. آن وقت آدم هایی مثل امیر مداح که همه عمر به دنبال کسب هنر و معرفت بوده اند فقط در جمع های کوچکی مثل همین اجتماع امشب در ارسباران شناخته و قدر هنر و جایگاه شان بجا آورده می شود.»
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، سی وپنجمین نشست آیین آواز به نکوداشت امیر مداح ـ خواننده و مدرس باسابقه آواز ـ اختصاص داشت.
اجرای مرتضی غزنوی، سعید خلج و هاشم احمدوند در بزرگداشت مداح به همراه آوازخوانی خود او با سنتور میلاد کیایی، همچون بخش های نشست بود.
همینطور صادق چراغی، شهرام صارمی، عباس سجادی و سهیل محمودی در بیان شخصیت هنری و آوازی امیر مداح سخنانی ایراد کردند.
بخش دیگری از نشست به بررسی شیوه آوازخوانی مداح اختصاص داشت که با حضور امیر مداح، بهروز مبصری و علی شیرازی برگزار گردید.
بهروز مبصری، مداح را آوازخوانی صاحب شیوه توصیف کرد که به خوبی دوران هنرجویی را نزد استادانی همچون حسین صبحدل، کریم صالح عظیمی و نصرالله ناصح پور طی کرده و دقایق و ظرایف این هنر را به خوبی دریافته و به کار بسته است.
شیرازی هم مداح را مولود هنر شبیه خوانی (تعزیه) دانست و اضافه کرد: تمامی آوازخوانانی که در بستر شبیه خوانی رشد کرده اند جزو بهترین های هنر ملی آواز به شمار می روند، نظیر استاد حسین خواجه امیری مشهور به ایرج و امیر مداح. این دو هنرمند در دامان خانواده ای شبیه خوان چشم به جهان گشوده و از سن پایین کودک خوان بودند. امیر مداح هم فرزند زنده یاد حسین مداح از تعزیه خوانان قدیمی کشور است و اگر الان هم دقت نماییم می بینیم که امیر موقع بیان کلمات شعر آوازش با چهره و میمیک صورت خود به خوبی احساس نهفته در کلمات را بیان می کند. او زبان بدن را خوب می شناسد و آنرا در آواز به کار می بندد. ضمن اینکه جنس صدایش هم شخصی و متعلق به خود اوست و رنگ صدایش در سه نقطه بم، میانی و اوج شاید بر خلاف بیشتر آوازخوانان امروز تغییر نمی نماید. رنگ و تونالیته ای خوش و لحنی شیرین که امضای خود امیر مداح را دارد.
صادق چراغی، آهنگساز هم اظهار داشت: با آنکه از امیر مداح آوازهای زیادی در آرشیو صدا و سیما موجود است اما خودش به من اظهار داشت که این آثار، لزوماً بهترین آوازهای او نیست و خیلی جاها آوازهای بهتری نسبت به این آثار آرشیوی خوانده است. من که به مناسبت تهیه و اجرای برنامه رادیویی آواز ایرانی از مجموعه برنامه های ایل بانگ در رادیو فرهنگ تا کنون با آوازخوانان باسابقه ای همچون محمود مخدوم، مرتضی غزنوی و علی شیرازی مصاحبه و آثار آنها را هم لابلای حرف هایشان پخش کرده ام، نظیر این خصوصیت را در کار این سه خواننده هم دیده ام. در واقع شاید اشکال آوازخوانان این دوران آن است که منتظرند فقط در استودیو آوازهایشان را ضبط و بعد هم منتشر کنند. در حالیکه اتفاق های آوازی بسیاری برای خوانندگان می افتد که محل خلق آوازها در خارج از استودیو؛ مثلاً موقع تمرین در کوه و باغ است. ازاین رو هر آوازخوان به راحتی می تواند یک دستگاه ضبط دیجیتال به همراه داشته و هر بار صدای خویش را در هر مکانی که می خواند ضبط و در صورت صلاحدید و رضایت از کیفیت فنی و هنری اثرش، آن آواز را پخش و منتشر کند.

شهرام صارمی، کمانچه نواز درباره شیوه خوانندگی مداح اظهار داشت: ایشان همه فکر و ذکرش خواندن است؛ ازاین رو مثل یک عاشق همیشه حاضر در محضر معشوق، آماده‌ی خواندن است؛ یعنی هیچ گاه برای خواندن به تمرین و گرم کردن صدایش نیازی ندارد. بارها پیش آمده که در چنین محافلی مهمانی غیبت کرده و آقای مداح بعنوان جایگزین در کمترین زمان ممکن به صورت فی البداهه آوازی را عرضه نموده و مورد استقبال قرار گرفته است.

عباس سجادی شاعر، ترانه سرا و پژوهشگر شعر و موسیقی هم ضمن تشکر از برگزارکنندگان برنامه به مناسبت نکوداشت مداح وی را از هر نظر شایسته دانست و اظهار داشت: علامه محمدرضا شفیعی کدکنی تحت تأثیر فرمالیست های روسی، شعر را رستاخیز کلمات دانسته و من هم به نوبه خودم آواز را رستاخیز شعر می دانم. آقای مداح هم به خوبی در آوازهایش رستاخیزی از شعر بر پا می کند. او جزو شایسته ترین آوازخوانان پس از انقلاب است.
سهیل محمودی شاعر، ترانه سرا و دوست قدیمی مداح هم اظهار نمود: سی و چند سال قبل که استاد صالح عظیمی کلاس آواز پرباری داشت و امیر عزیز شاگرد ایشان بود، من هم گاهی افتخار می یافتم و بعنوان مستمع آزاد در این کلاس حاضر می شدم. امیر سوگلی کلاس بود و همیشه همین فاصله را در سال های بعد هم با آوازخوانان هم نسلش از نظر کیفی حفظ کرد و همیشه خوب بوده و خواهد بود.
این مراسم با حضور پیشکسوتان هنر بر صحنه و اعطای لوح تقدیر و هدایایی به امیر مداح به پایان رسید.
در آخر حمید سهرابی مجری برنامه اعلام نمود که سی و ششمین نشست آیین آواز ساعت ۱۸ سه شنبه ۲۲ مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.