گفت وگو با آهنگساز سریال برادر جان در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما

گفت وگو با آهنگساز سریال برادر جان در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما

به گزارش پیلانو یک آهنگساز می گوید: قبول دارم در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما باور دارم اگه یک قطره گلاب اصل به مردم بدهیم آنها گلستان هویت و اصالت موسیقی ایرانی را کشف می کنند.
فرید سعادتمند – آهنگساز – در گفتگو با ایسنا اظهار می کند: ذائقه موسیقایی مردم در حال عوض شدن است؛ البته به اعتقاد شخصی من این دوران گذراست که باید از سر گذرانده شود. قبول دارم در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما باور دارم اگه یک قطره گلاب اصل به مردم بدیم آنها گلستان هویت و اصالت موسیقی ایرانی را کشف می کنند. باید دید چه کاری کرده ایم که گوش های مردم از موسیقی خوب فاصله گرفته است. با همه این احوالات بازهم قطعات خوب تولید می شود اما نسبت به گذشته حجمش پایین تر است.
او درباره ماندگاری یک قطعه در ذهن مردم بیان می کند: ساختار ملودی، ترانه، اجرای خواننده، تنظیم و ارکستراسیون، حتی فضای حاکم بر جامعه در ماندگاری یک قطعه می تواند تأثیرگذار باشد. از طرفی مرور زمان قضاوت خواهد کرد؛ یک هنرمند همیشه باید از خودش بپرسد در کجای جهان ایستاده و علاوه بر حساسیت به قطب نما باید به تقویم هم دقیق نظر کند. بعنوان مثال سال ها پس از که من سریال «ارمغان تاریکی» را کار کردم، از این اثر استقبال بیشتری شد.

یک آهنگساز حتی یک سوم از موسیقی فیلم را نمی تواند با ارکستر ضبط کند
سعادتمند که موسیقی متن و تیتراژ سریال «برادر جان» را آهنگسازی کرده، می گوید: در حوزه موسیقی متن فیلم و سریال ما آهنگسازان خیلی خوبی داریم اما در این میان دغدغه های مالی وجود دارد؛ یعنی نمی توانند آثارشان را به شکل ایده آلی ارائه نمایند. این به نگاه مدیریتی برمی گردد که به موسیقی فیلم و سریال توجه بیشتری کنند و قطعاتی که آهنگسازان می نویسند به بهترین شکل عرضه شود، یعنی حداقل آهنگساز بتواند قطعات را با ارکستری مناسب اجرا و ضبط کند.
او اضافه می کند: البته زمانی آثار درخشانی مانند «سربداران»، «بوعلی سینا»، «هزار دستان» یا حتی «شب دهم» عرضه شدند، ولی کم کم با نگاه های مدیریتی غلط و نازل به موسیقی شاهد این هستیم که امروز یک آهنگساز حتی یک سوم از موسیقی فیلم را به علت هزینه های زیادش نمی تواند با ارکستر ضبط کند. متولیان امر هم که فقط درصدد انجام کارشان هستند. امروزه می بینیم برخی آهنگسازان درجه یک به علت این گونه مشکلات دیگر کار نمی کنند.
این آهنگساز درباره سریال «برادر جان» که در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سوم سیماست اظهار می کند: موسیقی متن برای من بسیار حائز اهمیت بوده و هست. مبحث سریال «برادر جان» را دوست داشتم؛ در مقطعی متوجه شدم باید از موسیقی دستگاهی ایران در موسیقی متن این سریال استفاده کنم و به سمت چهارگاه و شوشتری رفتم که مقداری جسارت می خواست، حتی در نوع سازبندی و ارکستراسیون هم این مورد را در نظر گرفتم.
او معتقد است: تیتراژ ابتدایی، موسیقی متن و تیتراژ پایانی یک سریال باید یک انسجام درونی داشته باشند و می گوید این را در کارهایش رعایت می کند.

امیدوارم اساتید برجسته موسیقی حضور پررنگ تری در این حوزه داشته باشند
سعادتمند همینطور در بخش دیگری از صحبت هایش بیان می کند: مغز انسان یک سیستم مدیریتی یک جهته و ساده است؛ درست شبیه یک خط تولید، اینجا کیفیت مواد اولیه سبب مرغوبیت می شود. ای کاش ما آگاهانه تر موسیقی را برای شنیدن انتخاب نماییم. باور کنید از ملودی ذهن آدم ها و زمزمه هایشان می شود آنها را شناخت و فهمید.
وی همینطور می گوید: در انتها امیدوارم اساتید برجسته ای مانند فرهاد فخرالدینی و احمد پژمان مجید انتظامی و … حضور پررنگ تری در موسیقی داشته باشند و به عرصه فعالیت بازگردند؛ حضور این اساتید خیلی مهم می باشد.

منبع: