عکس سلفی چونکه نه؟!

عکس سلفی چونکه نه؟!

پیلانو: «مشکل ما این است که هر وقت مردم جامعه ما از یک چیزی خوششان آمد و استقبال کردند سریع می گوییم نه! بد است. چرا باید بد باشد؟ چرا نباید با عینک خوش بینی به آن نگاه کنیم؟»
«سلفی» یکی از دستاوردهای دنیای مدرن امروزی به حساب می آید که افراد با کمک آن می توانند به راحتی در هر موقعیتی تصاویر دلخواهشان را ثبت کنند. عده ای این توانایی عکسبرداری را نفی کرده و با آن مخالف هستند. با این وجود افرادی هم هستند که با این نوع عکس برداری مخالفتی ندارند.
ایسنا در این زمینه نظر بعضی از عکاسان را جویا شد و در ادامه در گفت وگویی با مجید سعیدی، عکاس نظر او را هم جویا شد.
سعیدی در این راستا معتقد می باشد که «صرفاً همه دستاوردهای تکنولوژی خوب نیست ولی با این وجود باور دارم که سلفی جزو ابزارهای خوب و مفید آن است. برای اینکه با کمک دوربین موبایل، هنر عکاسی خیلی مردمی و پرطرفدار شده و همه می توانند به راحتی عکس برداری کنند.»
او بیان می کند که عکاسی آسان به وسیله موبایل، برای هنر عکاسی مفید واقع شده؛ چونکه مردم با عکس، هنر و دوربین آشنا شدند.
این عکاس اضافه می کند: «سال ها قبل اگر کسی به عکاسی علاقه مند بود، حتما باید یک دوربین گران قیمت تهیه می کرد و اگر پول نداشت نمی توانست علاقه خودرا دنبال کند و سرخورده می شد. ولی با ورود دوربین های موبایل و سلفی افرادی که به عکاسی علاقه دارند با ثبت تصویر خود حتی به صورت سلفی لذت می برند و همین لذت بردن آنها کافی است؛ چونکه انسان متولد شده تا از زندگی خود لذت ببرد. در کل اینکه یک نفر اهتمام کند به شکلی از خود عکس بگیرد که زیبا به تصویر کشیده شود، کار جالبی است و ضرری ندارد.»
مجید سعیدی می گوید که بعضی از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند که سلفی خیلی خوب نیست برای اینکه خطرناک و مشکل ساز است ولی او به این امر اعتقاد ندارد برای اینکه همان گونه که عده ای آدم علاف در هر اتفاقی ظاهر می شوند و دست به کمر تماشا می کنند، افراد عادی هم هستند که تنها از خود سلفی می گیرند و کار بدی انجام نمی دهند.
سعیدی در همین راستا با ذکر مثال تصاویر سیل چند وقت اخیر بعضی از شهرهای ایران که توسط مردم عادی گرفته شده بود، بیان می کند: «زمانی که سیل آمد مدام انتقاد می شد که مردم سلفی و عکس نگیرند در حالیکه ۹۹ درصد عکسهایی که از وضعیت وخیم سیل زده ها منتشر گردید را مردم عادی گرفتند وگرنه عکسی به دست ما نمی رسید. مضر و بد شمردن این سبک عکاسی همانند نفی کردن اتومبیل است؛ چونکه به خاطر آن هم افراد زیادی لطمه دیده و جان خودرا از دست داده اند.»
وی ادامه می دهد: «البته عده ای معتقدند که در جریان سیل، مردم با سلفی و عکس گرفتن برای امداد رسانی ایجاد مزاحمت کردند. گرچه که زمانی که قصد امدادرسانی به جایی وجود دارد در آن محل صدها آدم علاف دیده می شود، حال چهار نفر آنها عکس بگیرند چیزی نمی گردد و اصلاً به چشم نمی آید. البته خود مردم باید دقت کنند که وقت شناسی داشته باشند و با عکس گرفتن خود مانع کار امداد رسانی نشوند.»
او با ابراز امیدواری برای پیشرفت عکاسی موبایلی و لذت بردن از آن، می گوید: «در انسان یک سری امیال همانند شهوت، قدرت و ثروت وجود دارد که قسمتی از آن باز به میل به زیبایی بازمی گردد. حال بهتر است که این میل انسان جای اینکه در کارهای دیگر بروز کند در عکاسی و سلفی گرفتن دیده شود، چون ضرری به کسی نمی زند و فرد تنها برای ارضای نیاز زیبا دیده شدن خود سلفی می گیرد.»
سعیدی در انتهای سخنان خود درباره جنبه هنری عکس سلفی اظهار می کند: «به نظر من وقتی یک نفر سلفی می گیرد حتما تمایلی به عکاسی یا زیبا دیده شدن دارد و امکان دارد به مرور به هنر عکاسی علاقه مند شود و کم کم از دوربین اصلی گوشی هم استفاده نماید و از دیگران یا طبیعت هم عکس برداری کند. این امر موجب می شود هنر عکاسی به مرور پیشرفت کند. حتما که نباید همه هنرمندان حرفه ای باشند. گاهی در حد معمولی هم بد نیست؛ البته افراد زیادی هم هستند که با گوشیهای همراه خود تصاویر بسیار خوبی را ثبت می کنند و از منی که ادعایی در عکاسی دارم بهتر عکس می گیرند. در کل هنر یک چیز ذاتی و درونی است و حتما نیازی به تجربه و آموزش ندارد.»