گفت وگو با سیف الله صمدیان به جایی نرسیم که حتی آرزو کردن هم آرزو شود!

گفت وگو با سیف الله صمدیان به جایی نرسیم که حتی آرزو کردن هم آرزو شود!

به گزارش پیلانو «وقتی کرامت انسانی مورد حمله قرار می گیرد آدم ها نمی توانند خودشان باشند. زمانی که فرمانروایی پول به جای مسائل انسانی حاکم باشد دیگر نمی توان برای انسان ها آرزویی بهتر از این کرد که خودشان باشند.»
اینها بخشی از سخنان سیف الله صمدیان – عکاس، فیلمساز و فیلم بردار ایرانی – است که در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره ی آرزوهایش برای مردم در سال جدید مطرح می شود.
او می گوید: جامعه سالم باید مسؤولان سالم داشته باشد که در آن صورت بتواند به اقتصاد، سیاست و فرهنگی سالم برسد. اینکه هم اکنون تا چه حد توانسته ایم به الگوهای یک جامعه سالم دست پیدا نماییم، بماند. می دانم هم اکنون جامعه ما از آرامش درونی برخوردار نیست ولی واقعیت این است که مشکلات ما صرفاً به سیاست و وضع بد اقتصادی کشور مربوط نمی گردد.
صمدیان ادامه می دهد: فرهنگ بد حاکم بر جامعه می تواند از علل حال بد مردم باشد. بعنوان مثال دروغگویی مردم و اینکه دیگر هیچ کس خودش نیست و بیشتر مردم نقش بازی می کنند، آتش هایی هستند که به بدنه و هیبت انسانی یک جامعه می خورد و دیگر نمی تواند فروکش کند. اگر تک تک ما تلاش نماییم که تا می توانیم دروغ نگوییم، خودمان باشیم و به حرکت های جمعی اعتقاد داشته باشیم جامعه به زیرساخت های انسانی خود نزدیک خواهد شد و تمام فشارها و فجایع جهانی مثل جنگ و یا اتفاقات طبیعی مثل زلزله و سیل هم نمی تواند بنیان انسانی را تکان دهد و مردم آن موقع تازه می توانند در زمان های سخت متحدتر شود.
صمدیان اظهار می کند: مردم باید تا آنجا که می توانند روابط انسانی را بر روابط مادی غالب کنند، در این صورت سال های بهتری هم خواهند داشت. ولی من امیدی ندارم که به این زودی بتوانیم به این امر دست یابیم ولی آرزو نه بر جوانان عیب است و نه بر پیرمردانی مثل من. امیدوارم آن روز زودتر برسد که دیگر به جایی نرسیم که حتی آرزو کردن برای این مسائل هم برایمان آرزو شود.
او در انتها درباره برنامه هایش برای سال آینده اظهار داشت: برای برنامه های عکاسی در موقعیتی قرار دارم که هر لحظه درگیر آن هستم و تا زمانی که بتوانم و نیروی آنرا داشته باشم برنامه های عکاسی و جشنواره جشن تصویر سال را برگزار خواهم کرد و به فعالیت ساخت مستند سازی هم ادامه خواهم داد.