با اکران قصر شیرین ؛ شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر راه اندازی شد

با اکران قصر شیرین ؛ شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر راه اندازی شد

به گزارش پیلانو شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با نمایش فیلم قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی شروع شد.

به گزارش پیلانو به نقل از دبیرخانه تصویر سال، از ساعت ۱۶ جمعه سوم اسفند ۱۳۹۷، نمایشگاه بزرگ جشن تصویر سال که تمام گالری های خانه هنرمندان ایران را در بر گرفته است با ۹۱۱ قاب روی دیوار شروع شد.
جشن تصویر سال به رسم معمول هر سال با روشن شدن چراغ گالری ها آغاز شد؛ اما در مراسمی که در ۲ تالار شهناز و ناصری برگزار شد، جشنواره فیلم تصویر کلید خورد.
سیف اله صمدیان دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در آیین آغاز جشنواره فیلم تصویر در خانه هنرمندان ایران عنوان کرد: وقتی خستگی ۱۶ سال از تن به در می رود مراسم افتتاحیه آن هم، همچون همه دوره ها فارغ از تشریفات و تعارفات معمول و رسمی باشد.
وی در ادامه با اشاره به نمایش فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی، از این فیلم بعنوان شیرین ترین فیلم جشنواره فجر یاد کرد و میرکریمی را کارگردان بالفطره، خلاق و هنری ساز دانست.
وی از بدعت تهیه عکس از آرشیو فیلم های تاریخ سینما هم گفت و یادآوری کرد، با مرمت فیلم هایی از تاریخ سینمای ایران که امکان عکاسی به شیوه های امروزی نداشتند، ایده مجموعه «عکس های عکاسی نشده» از سی و چهارمین دوره جشنواره جهانی فجر شکل گرفت و بدون حمایت حسی و همراهی رضا میرکریمی نه به صورت نمایشگاه جنبی جشنواره جهانی فجر ارائه می شد و نه در چارچوب مجموعه ۳ جلدی کتاب عکس منتشر می شد. این مجموعه در گام نخست با فیلم های «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی و «باد صبا» به کارگردانی آلبر لاموریس در دسترس می باشد.
صمدیان توضیح داد: تصاویر انتخاب شده در این مجموعه برای هر فیلم از حدود یکصد و پنجاه تا دویست هزار فریم با نگاهی عکاسانه انتخاب شده که در هر کتاب حدود ۷۰ تصویر آمده است. آثار موجود در این مجموعه به صورت نمایشگاه عکس در دوره های سی و پنجم و سی و ششم جشنواره جهانی فجر در پردیس چارسو و سینما فلسطین به نمایش درآمده بود.
رضا میرکریمی کارگردان سینما و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر هم روی سن آمد و اظهار داشت: فقط یک ترک [آذری] می تواند یک جشنواره را با حفظ چنین کیفیتی ۱۶ دوره برگزار کند تا جایی که هر سال ما مشتاقانه در انتظار برگزاری جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر هستیم.
وی در سخنانی کوتاه با اشاره به ایده ناب نمایش تصاویر عکاسی نشده از فیلم های مرمت شده قدیمی همچون «گاو»، «ناخداخورشید» و «بادصبا» تصریح کرد: انتشار مجموعه ۳ جلدی تصاویر منتخب فیلم های ماندگار تاریخ سینمای ایران، سبب ماندگاری تصاویری ناب و در دسترس در تاریخ معاصر سینمای ایران شد که صمدیان تنها کسی است که از پس این کار بر می آمد و ارزش لحظه را در عکاسی و سینما می داند.
میرکریمی افزود: وقتی داریوش مهرجویی تصاویر منتخب از فیلم «گاو» را دید، بسیار شگفت زده شد و گفت خودم هیچگاه تصوری از چنین مجموعه ارزشمندی نداشتم.
در ادامه این مراسم بعد از رونمایی از مجموعه ۳ جلدی تصاویر منتخب فیلم های ماندگار تاریخ سینمای ایران، این کتاب بعنوان هدیه نمادین سی و هفتمین جشنواره جهانی فجر از جانب شانزدهمین جشن تصویر سال به ۲ نوجوان شانزده ساله حاضر در آیین افتتاحیه اهدا شد و حاضران در تالار ناصری به تماشای فیلم «قصر شیرین» نشستند.
در این دوره آثار هنرمندان راه یافته در بخش جوان به صورت مستقل در طبقه نخست خانه هنرمندان ارائه شده اند.
در گالری پاییز، تصاویر خبری، ورزشی و مستند اجتماعی بخش جوانان زیر ۲۵ سال ارائه شده اند و گالری زمستان در راهروی غربی خانه، میزبان تصاویر جوانان زیر ۲۵ سال در بخش نگاهی دیگر و هنر و هنرمندان است. تصاویر بخش آزاد هنر و هنرمندان هم در همین گالری روی دیوار رفته است.
در طبقه دوم خانه، گالری تابستان به منتخبی از رویدادها مهم سیاسی، اجتماعی و ورزشی ایران و جهان با تصاویر بخش خبری و ورزشی سال اختصاص داده شده است.
به رسم همیشه نمایشگاه های جشن تصویر سال گالری ممیز به کاریکاتور و پوسترهای مدعوین و راه یافتگان بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال و آزاد دربر گرفته است.
همچنین در بخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران ۱۴۰ اثر از ۶۹ کاریکاتوریست ۱۳ رسانه فعال که همچون ۳ سال گذشته، به کوشش آروین گردآوری شده است، به صورت مالتی مدیا از راه ویدئو پروژکشن روی دیوار است.
تصاویر بخش مسابقه عکس «ایران ما» در پنجمین سال برگزاری که همچون ۴ دوره گذشته با آهنگسازی اختصاصی فردین خلعت بری همراه می باشد، در کنار نمایش گزیده ای از کاریکاتور و کارتونهای مطبوعاتی در همین گالری از روز دوشنبه ۶ اسفند آماده تماشا است.
گالری میرمیران، با ۸۰ قاب به «تصویر محرومیت» اختصاص داده شده و ۲۷۵ قاب تصویرهای موبایلی بر دیوار گالری نامی آماده تماشا است.
«تصویر محرومیت» دربرگیرنده گزیده ای از چندین سفر گروهی عکاسان ایرانی به مناطق دور افتاده و محروم است. که با هدف ایجاد بستر حرفه ای برای ارتقاء دانش و تجربه عملی عکاسان در ارتباط مستقیم با شرایط زیستی و اقلیمی زندگی اقشار مختلف مردم ایران بخصوص در مناطق محروم طراحی و با همراهی و حمایت مالی و معنوی کمیته امداد از سال ۱۳۹۴ شروع شده است. مدیریت گروه عکاسان این پروژه در دومین سال برگزاری هم با حیدر رضایی بوده است.
تصاویر راه یافته در بخش مالتی مدیای شانزدهمین جشن تصویر سال هم در ۲ نمایشگر مستقر در طبقه دوم در ۲ بخش آزاد و جوان نمایش داده می شوند.
۱۵ مجموعه از پروژه های شانزدهمین جشن تصویر سال به صورت مالتی مدیا از روز دوشنبه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ در گالری نامی ارائه خواهند شد.
جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر تا ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۷ ادامه دارد.