مرتضی نعمت اللهی مطرح کرد: هنر معاصر پیچیده و نیازمند توجه است، استقبال هنرمندان جوان تجسمی

مرتضی نعمت اللهی مطرح کرد: هنر معاصر پیچیده و نیازمند توجه است، استقبال هنرمندان جوان تجسمی

پیلانو: عضو هیات داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استقبال هنرمندان جوان از این دوره از جشنواره را قابل توجه خواند.

به گزارش پیلانو به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مرتضی نعمت اللهی عضو هیات داوران بخش مجسمه در یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره سطح کیفی آثار این دوره اظهار داشت: بطور حتم در این دوره سطح کمی آثار قابل توجه بود تا جایی که من باز این میزان از استقبال را پیش بینی نمی کردم. در این راستا باز باید برگزارکنندگان جشنواره، این میزان از استقبال و رشد کمی آثار را مورد بررسی قرار دهند تا بدانیم چه عواملی در این روند دخیل بوده است برای اینکه در سال های گذشته شاهد چنین رشد گسترده ای در ارسال آثار نبوده ایم بدین سبب کنکاش در این باره یک نیاز است تا بدانیم آیا سیاست های دبیر جشنواره در این راستا مؤثر بوده یا عوامل دیگری دخیل است.
وی افزود: حضور هنرمندان نسل جوان در این دوره از جشنواره بسیار قابل توجه بود که شاید دلیل آن رشد و گستردگی دانشگاه های هنری و فارغ التحصیلان در این زمینه باشد اما بطور حتم استقبال جوانان از این رویداد عامل مهمی در رشد کمی یازدهمین دوره جشنواره است.
نعمت اللهی درباره تفکیک رشته های هنری در این دوره از جشنواره بیان کرد: بطور حتم تفکیک رشته های هنری بر سطح کمی و کیفی این دوره از جشنواره تأثیرگذار است برای اینکه هر هنر به تناسب سبک و سیاق خود دارای تفاوت های خاصی است بدین سبب تفکیک رشته ای مانند مجسمه سازی امکان بررسی تخصصی آثار را فراهم می آورد پس افرادی که دارای سطح کیفی لازم نیستند و در تعریف مشخص این هنر نمی گنجند، وارد این عرصه نخواهند شد.
وی اشاره کرد: تفکیک شاخه های هنری فرصت و انگیزه مناسبی را برای هنرمندان به خصوص افرادی که دارای سبک و سیاق خاص تری هستند فراهم می آورد تا بتوانند آثار و نگاه نوتری را به نمایش بگذارند. در واقع این دیدگاه به رشد کمی و کیفی در بخش هنر نو کمک می نماید.
عضو هیات داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: بطور حتم هنرمندان از نظر اقتصادی محدودیت ها را دیده و احساس کرده اند که پاپیه ماشه می تواند متریال مناسبی برای کار آنها باشد بدین سبب گستردگی آثار در این بخش، نشان دهنده عامل مهمی در پشت صحنه است که اساسا باید به آن دقت نماییم.
نعمت اللهی درباره معیارهای داوری در این دوره اظهار داشت: بطور حتم معیارهای اولیه داوری ما، بر اساس مباحث آکادمیک بود، به این معنا که کوشیدیم در آثار برداشت های هنرمند از فرم، فضا، شناخت متریال و سپس طراحی و اجرا و خلاقیت را مد نظر قرار دهیم. در واقع قرار گرفتن مجموعه نکاتی که به آن اشاره کردم، در کنار یکدیگر، کار را ساده می کند برای اینکه نشان داده است که هنرمند تا چه اندازه با معیارهای آکادمیک آشنایی دارد.
وی بیان کرد: کار مدرن تعریف خودرا دارد و به صورتی جا افتاده است اما مساله معاصر بودن اندکی پیچیده تر است و باید نسبت به آن احتیاط کرد اما تمام داوران این دوره از جشنواره به این مساله و معاصر بودن اثر توجه داشتند.
وی اشاره کرد: ما در هیات داوران بیشتر روی این مساله که آثار دارای رویکرد، نگاه، نفس و برخورد تازه باشد، تاکید داشتیم اما اینکه تعریفی جامعی از معاصر نمایش نماییم، کار را اندکی مشکل می سازد.
عضو هیات داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، حضور گالری ها را کار فوق العاده ای دانست و اظهار داشت: به نظر من حضور گالری ها در این دوره از جشنواره کار بسیار فوق العاده ای است برای اینکه می تواند به حضور خیلی از هنرمندان برجسته کمک نماید.
نعمت الهی افزود: خیلی از هنرمندان علاقه ای به حضور در فستیوال ها ندارند اما گالری ها به سبب نوع کاری که با این گروه دارند، می توانند هنرمندان را به این عرصه بیاورند و در این بخش اقتصاد هنر و مباحث جنبی باز مطرح می شود.
عضو هیات داوران بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر درانتها اظهار داشت: ما شاهد حضور استعدادهای جوان با ایده های تازه ای هستیم اما آیا شرایط و بستر مناسبی برای شکوفایی این استعدادها وجود دارد؟ متأسفانه ما همیشه در این مرحله با یک سری علامت سؤال های بزرگ روبه رو می شویم. بطور حتم پتانسیل های زیادی برای رشد در میان هنرمندان جوان وجود دارد که هم گسترده و هم متنوع است اما همیشه باید امیدوار باشیم که بستر فراهم گردد و اینکه چه عواملی به بهبود این بستر و مناسب شدن آن کمک می نماید.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند برپاست. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.