در نشست جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟ کارهای بانوان کیفیت نداشتند، انصراف ها از جشنواره مبهم بود

در نشست جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟ کارهای بانوان کیفیت نداشتند، انصراف ها از جشنواره مبهم بود

به گزارش پیلانو مسؤولان سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر برای بار دوم روبه روی اهالی رسانه نشستند و درباره این رویداد هنری سخن گفتند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در حالیکه ۹ روز به آغاز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، شاهین فرهت (دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر) و شهرام صارمی (مدیر اجرایی این رویداد) در یک نشست خبری حضور پیدا کردند و پاسخگوی خبرنگاران بودند.
شاهین فرهت در ابتدای این نشست درباره روند آماده سازی شرایط برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر، اظهار داشت: فکر می کنم تمام کارها به خوبی انجام شده است. برنامه خوبی باشد و آنچه در فکر داشتیم تا حدود زیادی قابل انجام بوده است. من خسته نشدم و خیلی خوشحالم تم هایی که برای جشنواره در فکر داشتم انجام شد.

صحبت های محوری شاهین فرهت در این جلسه به این شرح است:
– هیأت انتخاب در هر رشته و ژانری از موسیقی متخصصی داشت و آثار تماماً با در نظر گرفتن کیفیت انتخاب شدند.
– اصلاً نمی دانم جایزه باربد چه بوده است. هر جشنواره ای می تواند یک سال، کاری را انجام بدهد و سال دیگر نه. تم جشنواره با در نظر گرفتن شرایط می تواند عوض شود. جشنواره اصولاً با رقابت فرق دارد. اگر جایزه چیز مهمی است می تواند بعداً وجود داشته باشد.
– من به جشنواره آمده ام که آثار آهنگسازان ایرانی اجرا شود.
– الان سولیست ها و ارکسترهای ما بشتر دوست دارند، آثار آهنگسازان جهانی را اجرا کنند. از چهار نسل آهنگسازی در تاریخ موسیقی ایران، ما در جشنواره نمونه داریم.

در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی علی ترابی هم در بخشی از صحبت هایش چنین اظهار داشت:
– به جز بخش موسیقی پاپ که فقط یکسری شاخصه ها برای آن توسط هیأت انتخاب تعیین شد حتی یک نفر را نمی توانید پیدا کنید هیأت انتخاب او را انتخاب نکرده باشد. تمام گروه ها در هیأت انتخاب مورد بررسی قرار گرفتند.
– مطلقاً در جلسه قبل اشاره نشد ما به علت مشکلات مالی جایزه باربد را حذف کردیم.
– یک فستیوال معتبر موسیقی در دنیا نام ببرید که رقابتی باشد و جایزه می دهد. حتماً جایزه باربد مزایایی داشته است. همه جایزه های موسیقی به شکل آکادمی برگزار می گردد و ما نمونه های موفق آنرا در بخش خصوصی داریم. قرار نیست وزارت ارشاد در قامت دولت وارد رقابت شود.
– فرآیند موسیقی را ببینید اگر وضعیتی حاکم است حتماً در جشنواره هم تأثیرگذار است. در سال های اخیر موسیقی پاپ رشد بسیار زیادی داشته است و از موسیقی های جدی کاسته شده است؛ البته این شرایط مربوط به ایران نیست. این چیزی نیست که با جشنواره قابل حل باشد.
– خوشحالم از اینکه جشنواره دارای آئین نامه شد. هیچ اشاره ای به جایزه دادن در این آئین نامه نشده است.
– یکی از فاکتورها در انتخاب گروه های بخش پاپ، این بوده که مورد استقبال مردم باشند و دیگر اینکه در روزهای جشنواره ایران باشند.
– متأسفانه سازمانی که مسؤول تبلیغات است مشخصاً اعلام نموده به علت ایام خاص از تبلیغات میدانی معذور است. طرح های گرافیکی از قبل آماده شده و ما در حال رایزنی برای تبلیغات شهری هستیم.
– هیچ گروهی نیست از دوره های قبل دستمزد آن پرداخت نشده باشد. قبول ندارم گروه ها تحت فشار قرار گرفتند. اگر گرفته بودند به راحتی نه نمی گفتند. اگر اجبار یا تحمیل بود گروه های دیگری هم در جشنواره حضور داشتند.
– دستمزد جشنواره پایین تر از بخش خصوصی است و این در همه دوره ها وجود داشته باشد. ما بلیت های ۲۵ هزار تومان داریم و فکر نمی کنم هیچ جا چنین چیزی را پیدا کنید.
– روند آئین نامه کاملاً مشخص است. کمترین آئین نامه ای اینقدر دموکراتیک بوده است. این آئین نامه بارها مورد بررسی افراد مختلف قرار گرفت و گفته شده پس از دو سال قابل بازبینی است. امکان دارد آئین نامه جشنواره موسیقی بر اساس تفکرات مبتنی بر یک سلیقه نوشته شده باشد اما بر اساس سلیقه نبوده است.

اهم صحبت های شهرام صارمی هم در این جلسه به این شرح است:
– در حوزه موسیقی، هر کسی را که نام بیاورید ما با او مذاکره انجام داده ایم. ما در نهایت با عنایت به شرایط و امکانات به این جدول رسیدیم.
– حدود چهار کار ویژه بانوان ارسال شد که هیچکدام از کیفیت لازم برخوردار نبودند.
– اگر فکر کنید همه اجراها با فراخوان می آیند بسیار اشتباه است اما بر مبنای شوراها در جدول قرار گرفتند.
– مراکز آکادمیک موسیقی بعنوان جاهایی که تدریس می کنند در جشنواره باید حضور داشته باشند. در تمام این مراکز در دو شاخه موسیقی ایرانی و کلاسیک موزیسین تربیت می شود و هر دو بخش دانشگاه اجرا دارند.
– ماجرای انصراف ها از جشنواره که در رسانه ها عنوان شد، خیلی گنگ و مبهم بوده است.
– به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی در هفت استان دیگر هم جشنواره برگزار می گردد. به همین مناسبت قیمت بلیت ها خیلی پایین تر از دوره های قبلی قرار داده شد.

* این خبر از آغاز نشست به روزرسانی شده است.