گفتگو با وارث قدیمی ترین فروشگاه موسیقی ایران

گفتگو با وارث قدیمی ترین فروشگاه موسیقی ایران

به گزارش پیلانو بله؛ درست است، امروز خیلی برایمان عادی است که هندزفری را بگذاریم در گوشمان، در خیابان قدم بزنیم و موسیقی مورد علاقه مان را گوش دهیم اما واقعیت این است که اولش انقدر همه چیز راحت نبود. پدر و پدربزرگ های ما اگر می خواستند موسیقی مورد علاقه شان را بشنوند باید صبر می کردند تا صفحه از آن ور آب وارد ایران شود، بعد بروند فروشگاه صفحه فروشی تا شاید آقای صفحه فروش در آرشیوش موسیقی مورد علاقه شان را داشته باشد. چرا اینها را می نویسم؟ به جهت اینکه با خانواده ای آشنا شویم که نامشان به صنعت نشر موسیقی ایران گره خورده است؛ خانواده چمن آرا.

خانواده چمن آرا از اوایل دهه ۳۰ شمسی به فعالیت در زمینه موسیقی پرداختند و حضور پیوسته ای در تولید و انتشار موسیقی داشته اند. هرچند که قبل از آنها اقلیت های ایران فعالیت هایی در این زمینه داشته اند اما هم اکنون این خانواده مالک قدیمی ترین فروشگاه موسیقی ایران هستند که اسنادش حالا در یک موزه جمع آوری شده است؛ یعنی خانه موزه بتهوون.

آرش و بابک چمن آرا از اعضای خانواده عریض و طویل «چمن آرا» حالا وارث و مدیر این خانه موزه هستند. با بابک از قدیم ها حرف زدیم. از نحوه ورود صفحه، کاست و سی دی به ایران و اینکه قدیمی ترین فروشگاه موسیقی ایران چگونه امروز تبدیل به یک موزه چند طبقه شد؟
تصویری قدیمی از خانواده چمن آرا