ضابطی جهرمی با مهر مطرح کرد؛ هیچ جشنواره ای توان تربیت کارگردان ندارد، لزوم شناخت موسیقی

ضابطی جهرمی با مهر مطرح کرد؛ هیچ جشنواره ای توان تربیت کارگردان ندارد، لزوم شناخت موسیقی

به گزارش پیلانو یکی از داوران بخش رقابتی اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر بر لزوم توجه سازندگان نماهنگ ها به مبحث شناخت تصویر و موسیقی تاکید نمود.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، احمد ضابطی جهرمی یکی از داوران بخش رقابتی اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر درباره ضرورت توجه خاص به تولید نماهنگ اظهار داشت: موسیقی هنر شنیداری است اما اگر بتوان جوهر آنرا در چارچوب تصویر دید، تاثیر هنر موسیقی بر مخاطب، دوچندان می شود. پایه و اساس نماهنگ، موسیقی است و این موسیقی است که الهام بخش برنامه ساز تلویزیونی است. نماهنگ در واقع نوعی موسیقی بصری است. نماهنگ مهمترین فرم برنامه سازی تلویزیونی برای دیدن یا تجسم بصری موسیقی است چون این فرم، وابسته به درک عمیق ریتم، حرکت و ملودی است.
داور نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر خاطرنشان کرد: نماهنگ تعامل یا همکاری متقابل هنر کلام و موسیقی با تصویر است و اتحاد این دو، هنر ترکیبی جدیدی خلق می کند که در گذشته های نسبتا دور سینما به آن «فیلم زیبایی شناسی» یا سینمای ناب می گفتند. آنچه به یک نماهنگ امتیاز می دهد، ترکیب روایت، توصیف و جوهر احساسی موسیقی است که این خصوصیت ها، به ندرت در ساختار خیلی از آثار رسیده به بخش مسابقه جشنواره، در کنار هم دیده می شدند.
ضابطی جهرمی درباره تاثیر این جشنواره روی سلیقه برنامه سازان و هنرمندان اظهار داشت: هیچ جشنواره ای نمی تواند کارگردان تربیت کند و وظیفه جشنواره هم آموزش و تربیت کارگردان یا فیلمساز نیست اما اگر هنرمندان برنامه ساز به هر ۲ حوزه موسیقی و سینما به طور یکسان اشراف داشته و هنر تدوین و بیان موسیقی را بشناسند، می توانند آثار توصیفی جالب و جذابی از ترکیب این ۲ هنر خلق کنند.
انتقاد از اجرای چند الگوی محدود در تولید نماهنگ
وی با اشاره به تاریخ تولید نماهنگ در تاریخ تحولات برنامه سازی تاویزیونی تصریح کرد: خاستگاه عمده نماهنگ ها، تلویزیون است اما ریشه این فرم هنری دورگه در سینماست. این فرم برنامه سازی تا کنون قدمتی نزدیک به چهار دهه را سپری کرده اما برای بعضی از هنرمندان برنامه ساز ما، این فرم هنوز هم جوان و کمتر شناخته شده است. نماهنگ فرمی رسمی، جا افتاده و مطرح در برنامه سازی خیلی از شبکه های تلویزیونی دنیا است، اهمیت آن هم در فرهنگسازی برای درک موسیقی و تجسم جوهر و پیام درونی خاص این هنر است. اگر فرم تصویر پردازی و تدوین در تلویزیون با بیان موسیقی به خوبی متحد شود، می توان آثار ذوقی و زیبایی شناسی جذابی برای مخاطبان تلویزیون خلق کرد.
ضابطی جهرمی با نگاه صدمه شناسانه به کیفیت نماهنگ سازی در ایران اظهار داشت: کلیشه سازی و تکرار چندالگوی محدود اصلی ترین آفت نماهنگ های ماست. تعداد قابل توجهی از آثار تولیدی ما عموما از برداشت سطحی و نادرست از مقوله محتوای نماهنگ های آوازی یا وابسته به کلام رنج می برند چونکه بیشتر نماهنگ سازان ما تصور می کنند که هر آنچه در توصیف یا روایت کلام و آواز است باید عینا تصویرسازی و تقلید کنند.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی نماهنگ خاطرنشان کرد: این رویداد هنری گام مهمی برای تثبیت و ارتقای نماهنگ است و باعث دلگرمی و تشویق هنرمندان خلاق این عرصه خواهد بود. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و در آینده شاهد آثار درخور و شایسته تری باشیم.
نخستین جشنواره ملی نماهنگ با دبیری محمدباقر معلم، دبیر اجرایی رضا ملکوتی و با حضور شبکه های سیما، مراکز استان ها، نهادها و مراکز هنری روز ششم بهمن ماه سال جاری در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می گردد.