در صدسالگی هنرستان موسیقی چه خواهد گذشت؟

در صدسالگی هنرستان موسیقی چه خواهد گذشت؟

به گزارش پیلانو «صد سالگی هنرستان موسیقی یک فرصت است؛ خیلی ها زندگی کردند و صد سالگی را ندیدند. ما باید از این فرصت استفاده نماییم. این جشن شرایطی را بوجود می آورد که هنرستان ها بیشتر دیده شوند و بتوانیم بیشتر به آنها بپردازیم. »
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، نشست خبری جشن صد سالگی تاسیس هنرستان موسیقی پسران بامداد امروز ۲۲ دی ماه در ساختمان دفتر موسیقی برگزار گردید.
در ابتدا محمد الله یاری ـ مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت ارشاد ـ به عرضه برخی آمار پرداخت و در سخنانی اظهار نمود: این دفتر متولی حوزه آموزش هنر در شکل رسمی خودش و آموزشگاه های آزاد است. هنرستان موسیقی قدیمی ترین هنرستان کشور است. جدیدترین هنرستان موسیقی دخترانه کرمان است. الان ۴۰ هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور فعالیت می نمایند، هشت استان فاقد هنرستان هستند. ۲۴ هنرستان پسرانه و ۱۶ هنرستان دخترانه وجود دارند و هم اکنون ۱۱۰۹ نفر بعنوان معلم مشغول به کار هستند.
او بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عموم مشاهیر موسیقی از فارغ التحصیلان هنرستان موسیقی هستند و مناسبت هایی برگزار شده است، اما صد سالگی می تواند دستاویز بهتری باشد و بار دیگر تاکید نماییم آموزش هنر، آموزش شریفی است. هدف دیگر ما این بود که یک مرتبه دیگر صدای هنرستان ها را پررنگ تر نماییم. امیدوارم سال دیگر بتوانیم برای هنرستان تبریز که آن هم صد ساله می گردد برنامه ای برگزار نماییم.
الله یاری اظهار داشت: هدف، صرفا متوقف به تاریخ برگزاری نیست. در چهار ماه گذشته برای تدارک این برنامه ها سعی کردیم هنرجویان هنرستان دخترانه و پسرانه در کارها دخیل باشند. با حضور فارغ التحصیلان دهه های قبل تر شورای سیاست گذاری تشکیل شده است.
او توضیح داد: این برنامه از جهت اجراهای هنری برای ما هزینه ای درپی نداشته و هنرمندان از جهت تعلق خاطر این اجراها را پذیرفتند.
الله یاری درباره اینکه چرا جشن تبلیغات محیطی نداشته است و در رسانه ملی به آن توجه نشده است؟ اظهار داشت: تا امروز در موضع برنامه ریزی بودیم اهمیت خود هنرستان آنقدر پرشور و پرحرارت است که توجه رسانه ها را جلب نماید. خیلی سعی کردیم از هیجان زدگی برای این برنامه جلوگیری بکنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره کم بودن دستمزد معلمان اظهار داشت که یکی از مهم ترین دغدغه ها جذب و نگهداری معلمان است. جلسه هایی در این زمینه برگزار و از جانب وزیر ارشاد مکاتبه هایی هم با وزیر آموزش و پرورش صورت گرفته است.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره هزینه های این جشن بیان کرد: عمده هزینه ها هزینه اجراهاست و چون تماما توسط فارغ التحصیلان صورت می گیرد و تا این لحظه هیچکدام از گروه ها تقاضای هزینه نکردند. بخش دیگر هزینه ها به چاپ اقلام تبلیغاتی و تولید مستند و پذیرایی برمی گردد که توسط حامیان مالی اتفاق می افتد. بنیاد رودکی هزینه ای بابت مکان برگزاری نخواهد گرفت.
الله یاری در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص اینکه هنرجویان فعلی هنرستان مقرر است چه بهره ای از این جشن ببرند؟ اظهار داشت: ما می خواهیم انجمنی از فارغ التحصیلان تشکیل بدهیم که آنها را با هنرجویان فعلی پیوند بدهد.
مدیرکل دفتر توسعه و آموزش های هنری وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره تعاملات بین المللی هنرستان ها بیان کرد: داشتن تعاملات بین المللی جزو نگاه من است و امیدواریم بتوانیم با نمونه های مشابه هنرستان در خارج از کشور تعاملاتی داشته باشیم.
در ادامه احسان آقایی ـ دبیر جشن ـ بیان کرد: وقتی سال ها قبل من در هنرستان موسیقی بودم هیچوقت فکر نمی کردم جشن صد سالگی را بگیریم. اتفاقی که با عنوان یک هفته جشن با برنامه ها و اجراهای مختلف رخ می دهد یک برنامه ریزی دوماهه دارد. در این هفته سلسله برنامه خواهیم داشت.
او افزود: امشب (۲۲ دی) ساعت ۲۰ دوئت فلوت و پیانو با هنرمندی فیروزه نوایی و لیلا رمضان را داریم که این دو فارغ التحصیل هنرستان برای این اجرا از خارج به ایران آمدند. شب ۲۴ دی اجرای ارکسترهای ایرانی و زهی هنرستان ها را خواهیم داشت. شب اصلی جشن (۲۷ دی) گروه کر هنرستان دختران، ارکستر بادی تهران، گروه نریمان، دوئت اساتید قدیمی (سعید ثابت و علی صابری) و ارکستر مشترک دو هنرستان به تعبیری ارکستر سمفونیک تهران ارکستر جذابی است و بناست حمایت شوند تا برنامه های مختلفی داشته باشند.
او درباره برنامه های دیگر جشن اظهار داشت: رونمایی از کتاب صد سالگی جشن و رونمایی از تمبر هنرستان از برنامه های دیگر ماست. رونمایی از تمبر به پاسداشت حسین دهلوی (رئیس هنرستان موسیقی ملی) و غریب گرکانی (رئیس هنرستان عالی موسیقی) اختصاص دارد.
آقایی در ادامه توضیح داد: در جشن سه بخش تجلیل داریم، از داود جعفری امید، امیراشرف آریان پور و رحمت افشار بعنوان هنرجویان قدیمی هنرستان تقدیر می گردد. همینطور از غلامحسین فخیمی کیا، پروین دخت اشتهاردی و ملیحه سعیدی در بخش مدیران تجلیل خواهد شد و محمد اسماعیلی، رحمت افشار و مینا افتاده بعنوان معلمان هنرستان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
وی همینطور درباره فیلم هنرستان موسیقی اظهار داشت: این جشن دو فرزند خجسته دارد اول کتاب هنرستان است و دیگری مستند صدسالگی هنرستان است. بخش هایی از این فیلم در جشن پخش خواهد شد. ما امیدواریم بتوانیم بعد کل فیلم را بعنوان مستند در گروه هنر و تجربه نمایش بدهیم. قدیمی ترین هنرجوی زنده هنرستان که هست خانم مرسده بایگان هستند که اطلاعات جالبی در اختیار ما قرار دادند. ریشه خیلی از اتفاقات موسیقایی کشور را می توانید در گفت وگوهای این افراد جست وجو کنید و به دست آورید. امیدوارم تا آخر امسال بتوانیم گفت وگوها را به آخر ببریم.
دبیر جشن صد سالگی هنرستان موسیقی پسران درباره حضور هنرجویان فعلی هنرستان در این جشن به کبود جا اشاره نمود و اظهار داشت که با نام نویسی ورود به جشن امکان پذیر است و فارغ التحصیلان هنرستان در این رویداد حاضر خواهند بود.
آقایی درباره مبحث انحلال مرکز آموزشی علمی کاربردی شماره ۱۱ بیان کرد که قبل از انقلاب اسلامی هنرستان ها، «هنرستان عالی» بودند اما پس از پیروزی انقلاب ماجرا فرق کرد و افراد برای حضور در مقطع عالی باید کنکور می دادند. از آنجایی که هنرجویان هنرستان از نظر تکنیکی قوی اما در علوم پایه ضعیف بودند نمی توانستند وارد مراکز آموزش عالی شوند ازاین رو تصمیم گرفته شد به بهانه دوره های علمی ـ کاربردی دوره های عالی برگزار گردد اما بعد دوره پودمانی وارد این دانشگاه شد و مشکلاتی را تولید کرد. امیدوارم در آینده نزدیک امتیاز بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود تا از همان فضا به فکر توسعه مرکز باشیم.
او معتقد است: صد سالگی هنرستان موسیقی یک فرصت است؛ خیلی ها زندگی کردند که صد سالگی را ندیدند. ما باید از این فرصت استفاده نماییم. این جشن شرایطی را بوجود می آورد که هنرستان ها بیشتر دیده شوند و بتوانیم بیشتر به آنها بپردازیم.
در بخش دیگری از این نشست علی تقی پور ـ مولف کتاب جشن صد سالگی هنرستان موسیقی ـ اظهار نمود: تالیف کتاب از سال ۸۸ شروع و امسال تمام شده است. در این کتاب سعی شده روند آموزشی هنرستان مورد بررسی قرار بگیرد. برای تالیف آن از ۲۵۰۰ صفحه سند از هنرستان، آرشیوهای خصوصی، مصاحبه با اساتید و بیشتر از ۱۵۰ مقاله و منابع محدودی از کتاب ها استفاده شده است. حدودا نام تمام اساتید و کارکنان در این کتاب آورده شده است.
او توضیح داد که آنچه در این کتاب وجود دارد به فعالیت هنرستان تا سال ۵۹ برمی گردد و اظهار داشت که جلد دوم این کتاب به پس از سال ۵۹ اختصاص خواهد داشت.
در انتها این نشست از پوستر این رویداد رونمایی گردید.