سخنگوی کمیسیون فرهنگی: برای رسیدن به وحدت ملی باید ملیت مان را به رخ بکشیم

سخنگوی کمیسیون فرهنگی: برای رسیدن به وحدت ملی باید ملیت مان را به رخ بکشیم

پیلانو: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اگر زندگی و سیره عملی اسطوره های ملی مان در قالب همایش ها، جشنواره ها، نمایش نامه ها، کنگره ها، کنسرت ها و بازارچه های فرهنگی در جامعه جریان سازی شود، اساسا و حتما بنیه فرهنگی کشورمان تقویت میگردد و تقویت بنیه های فرهنگی مان یعنی وحدت و نشاط همه جریان های داخلی کشور.
حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه در گفت وگو با ایسنا، به مشارکت مردم حول موضوعات ملی و تاثیر آن بر تعمیق وحدت و همبستگی اشاره نمود و اضافه کرد: برای رسیدن به وحدت ملی باید ملیت مان را به رخ بکشیم به بیان روشن تر در سایهِ به رخ کشیدن میراث ماندگار فرهنگی می توانیم وحدت ملی را به دست آورد و حفظ کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس در پاسخ به این پرسش که تعیین یک روز برای حضور مردم با لباس های محلی و برگزاری بازارهای محلی برای نمایش محصولات فرهنگی قومی چقدر می تواند در احداث فضای وحدت و نشاط و جذب بیشتر توریستهای خارجی موثر باشد، اظهار داشت: کرد، لر، بلوچ، ترک، فارس، ترکمن و سایر خرده فرهنگ ها معدنی از ذخائر گرانبهاء فرهنگی را تشکیل داده اند. کشوری هستیم که رنگین کمانی از آداب و رسوم هماهنگ و متنوع داریم به بیان روشن تر تنوع در فرهنگ، پوشش، گویش، مذهب، سمبلها و نمادها در ایران سبب تشتت و ازهمپاشیدگی قومی و مذهبی نشده است. تنوع در این امور همانند دانه های یک پازل تصویر بزرگتر و کامل تری از اتحاد، همدلی و همبستگی ملی را ساخته و شکل می دهد. ایران با رنگین کمان فرهنگیش، ثروت ماندگار فرهنگی را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه تنوع فرهنگی، آداب، رسوم، پوشش و گویش حتما برای دوری از اختلافات، جریان سازی و حرکت در راه واحد ضروری و لازم است، اظهار داشت: برای کار روی ایرانی و اسلامی بودن مان حتما باید آداب، رسوم، پوشش و گویش خودرا زنده نگهداشته و به رخ بکشیم. وقتی فرهنگ، رسوم، آداب، سنن، پوشش و گویش یک کرد، لر، بلوچ، ترک یا فارس در قالب بازارها و نمایشگاه های ملی – محلی در سراسر کشور در معرض نمایش گذاشته شود همه شهروندان ایرانی بلکه توریستهایی که از سایر فرهنگ ها و کشورها به ایران سفر می کنند، به وجد خواهند آمد و این بستری است برای صدور فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی جمهوری اسلامی ایران.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تنوعی که به لحاظ رنگ و برش در لباس های محلی و بومی وجود دارد در هیچ کشوری وجود ندارد. پوشش لباسهای محلی به گونه ای است که هم به مسئله عفاف و حجاب توجه خاص دارد و هم به تنوع، زیبایی و تراوت اهمیت فوق العاده می دهد پس بدین سبب با عرضه این پوشش به جامعه به حد بسیار زیادی می توان فرهنگ جذاب ایرانی – محلی را به جامعه تزریق کرد و سبب تراوت، شادی، نشاط، وحدت، صمیمیت و صفای ملی شد.

به گفته آزادی خواه زنده کردن و احیای سنت ها، آداب و رسوم اصیل ایرانی و اسلامی در قالب بازی های بومی، قومی و سنتی در محلهای مناسب سبب شکل گیری فضای نشاط و اقبال شهروندان به این آداب و رسوم در شهرهای کوچک و بزرگ و افزایش امید به زندگی در پیر و جوان شهری میگردد.

نماینده مردم ملایر در مجلس در عین حال متذکر شد: اگر به جای استحاله فرهنگی یا واردات فرهنگی، اعلامیه تنوع قومی و فرهنگی مثلا در قالب بازارچه های محلی و فروش محصولات فرهنگی به رخ کشیده شود تاثیر بسزایی در احداث وحدت و نشاط ملی می گذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر می توان از وجود ادیبان ملی مانند سعدی و حافظ برای احداث وحدت و همبستگی با برگزاری کنسرت های خیابانی با اشعار این شاعران و پخش آن در سراسر کشور توسط صداوسیما بهره برد، اظهار داشت: فردوسی، باباطاهر، سعدی، ابن سینا و حافظ و سایر شعرا و عرفای ما جزو مواریث مشترک و ماندگار ما ایرانیها هستند. اگر ما این مشترکات مان را احیا نماییم و از ذخائر، ظرفیت ها و مزیت های فرهنگی و کهن خود استفاده نمائیم در حقیقت فرهنگمان را احیای کرده ایم و غیرت ایرانی اسلامی مان را متحدا برانگیخته ایم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: حافظ و سعدی و سایر ادبای کشورمان برای شیعه، سنی، عرب، عجم، سیاه و سفید، زن و مرد، پیر و جان و سیاسی و غیرسیاسی مان مقدس و قابل احترام هستند و اگر اشعار، آثار، کتب و زندگی این اسطوره های ملی مان در قالب همایش ها، جشنواره ها، نمایش نامه ها، کنگره ها، کنسرت ها و بازارچه های فرهنگی جریان سازی شود اساسا و حتما بنیه فرهنگی مان تقویت میگردد و تقویت بنیه فرهنگی مان یعنی وحدت و نشاط همه جریان های داخلی کشور.