سرو بالای سهی و ساقه خشک بهار در بازار موسیقی

سرو بالای سهی و ساقه خشک بهار در بازار موسیقی

به گزارش پیلانو آلبوم اجرای ردیف عبدالله دوامی با تار و آواز سیاوش ایمانی و همراهی تمبک سینا خشک بیجاری به نام «ساقه خشک بهار ۲» و آلبوم «سرو بالای سهی» به آهنگسازی و نوازندگی تار امیر شریفی و خوانندگی محمد اسماعیل قنبری و نوازندگی تنبک حسین زمانی روانه بازار موسیقی شد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، سیاوش ایمانی درباره آلبوم اجرای ردیف عبدالله دوامی با نام «ساقه خشک بهار۲» اظهار داشت: هدف از انتخاب این کارگان، جدای اهمیت و غنای موسیقایی اش، نبود نمونه ی اجراییِ منتشرشده برای ساز تار بود.
ترجمه این ردیف، بر مبنای کتاب «ردیف آوازی و تصنیف های قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، گردآوری استاد فرامرز پایور» به زبان تار به مثابه تجربه ای چالش برانگیز بود، چون که در طول زمان ـ از انتشار سی دی قبلی (ساقه ی خشک بهار ۱) تا امروز ـ تغییراتی در نحوه ی اجرا (به کارگیری شیوه های گوناگون در بستر کلّی هنر تارنوازی در بیان آواز، تحریرها، تزیین ها، اجرای ریز و…) صورت گرفته است.
ایشان در ادامه اظهار داشت: بازاجرایی یک متن مقرر از پیش موجودِ موسیقایی (در این جا ردیف) این امکان را فراهم می آورد تا مجری با واکاوی اثری برجسته، فارغ از ساختار، به زیبایی شناسی متن توجه کند و حاصل را به چیزی از جنس هنر تبدیل کند. در این راه حتی امکان دارد تحولی در کارگانِ اجرایی سازِ تخصصی شکل بگیرد.

ایمانی در مورد ردیف و رویکرد خود در اجرای این اثر توضیح داد: هر کس که دستی در موسیقی داشته باشد می داند یافتنِ تعادل بین محتوای آموزشی و محتوای هنری به سادگی میسر نیست. توجه بیش از حد به ضروریات آموزشی به آسانی می تواند موسیقی را خشک و بی روح کند، حس و حالِ آنرا از بین ببرد و تمرکز بیش از اندازه بر محتوای موسیقایی می تواند امرِ آموزش را مختل کند. ردیف آن مرزِ ظریفِ بینابینی است که تعادل را برقرار می کند. اگر جوهرِ ردیف را اینگونه دریابیم، «ردیف نوازی» مستلزم حرکت بر مرزِ باریک بینِ نظم و انضباط آموزشی و شورِ موسیقایی است.
او در انتها تصریح کرد: اساساً بحث انتقالِ تجربه ی تمام شده به مخاطب نیست، چونکه در این اجرا ردیف نوازی به منزله بازخوانیِ محتوای هنریِ ردیف مدّ نظر بوده است و بازخوانیِ محتوای هنری، تجربه ای است همواره نو و بی انتها.

****

همینطور آلبوم «سرو بالای سهی» که ساز و آوازی در حوزه­ موسیقی دستگاهی ایران است با نگاهی هنری و جدی و با نیت حفظ اصالت­ های موسیقی کلاسیک ایرانی توسط آهنگساز و خواننده­ی اثر تولید شده است.
در دفترچه­ این آلبوم به قلم امیرشریفی که قبل از این آهنگسازی و تولید و نشر آلبوم­ هایی چون «برافشان»، «چهارسو»، «حُزّان» و «مجموعه تصانیف عارف قزوینی» را در کارنامه خود دارد، می ­خوانیم:
«امروزه با رشد فزاینده گرایشاتِ مردم پسند در موسیقی ایرانی، بیشتر از پیش شاهد رنگ باختن یکی از هنری­ ترین اَشکال ارائه­ ی موسیقی دستگاهی؛ یعنی ساز و آواز و در مقابل شاهد رونق کم سابقه­ ی تصنیف و ترانه خوانی در موسیقی ایران هستیم؛ این اولین ضرورتی است که ما را به طراحی و اجرای این ساز و آواز نسبتاً بلند ترغیب کرد.»

امیر شریفی که عضو هیات علمی دانشکده ­ی موسیقی دانشگاه هنر است چهار قطعه برای این آلبوم ساخته و دو تصنیف از رپرتوار تصانیف قاجاری را برای این آلبوم تنظیم کرده­ است.
مراسم رونمایی این آلبوم با حضور عوامل تولید و اجرای زنده­ بخش ­هایی از این آلبوم دوشنبه (۱۹ آذر ماه) ساعت ۲۰ در گالری آ واقع در خیابان کریم­ خان ­زند، خیابان آبان جنوبی کوچه­ اردشیر ارشد پلاک ۷ برگزار می شود. ورود برای علاقه ­مندان آزاد است.