مدیرکل ارشاد اسلامی استان: گیلان آمادگی پذیرش پایتخت نقاشی کشور را دارد

مدیرکل ارشاد اسلامی استان: گیلان آمادگی پذیرش پایتخت نقاشی کشور را دارد

پیلانو: مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان اظهار داشت: با عنایت به مطرح شدن معرفی گیلان بعنوان پایتخت نقاشی کشور، این استان با عنایت به داشتن پیشینه فرهنگی و وجود ظرفیت های هنری بسیار در این رشته، آمادگی پذیرش این عنوان را دارد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، «فیروز فاضلی» در آیین ختتامیه چهارمین دو سالانه نقاشی گیلان در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت، با بیان این که هنر با دنیای فلسفه متفاوت می باشد، اظهار نمود: فلسفه مانند جاده آسفالت، رانندگی را به دنبال دارد اما دنیای هنر مانند جاده جنگلی است که راه را برای انسان می سازد.
وی با سپاسگزاری از زحمات همکاران خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و تشکر از هیئت داوران و اعضای انجمن هنرهای تجمسی استان، اضافه کرد: از همه همکاران به سبب این که تلاش شبانه روزی دارند و یاریگر هنرمندان هستند سپاسگزارم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این که هنرها الاکلنگی نیستند و برخورد الاکلنگی شایسته هنرمندان ما نیست، اظهار داشت: در عرصه هنر صرفاً نمی توانیم جایگاه یک هنر را در نظر بگیریم و آنرا تکه تکه نماییم چون هنر با ارزش است و همه هنرها روح جامعه هستند.
فاضلی افزود: عکاسی که تصویری را ثبت می کند، شاعری که کلمات را به رقص می آورد، نویسنده ای که با کلمات عدول از داستان می کند، فیلمبرداری که تصاویری را به حرکت در می آورد و نقاشی که ضربه هایی به بوم می زند و صحنه ای از دریای هنر را رقم می زند آنها همگان هنرمندند.
وی با بیان این که سه مشخصه بارز و اصلی برای همه هنرها وجود دارد، اضافه کرد: سه مشخصه اصلی، همه هنرها را به هم وصل می کند و این مشخصه ها عاطفی، تخیلی و چندبعدی بودنشان است و این سه اصل در تلفیق یکدیگر هنر را خلق کرده و آنرا می سازند.
این مسئول فرهنگی اشاره کرد: هنرمند همیشه شهود عاطفی دارد و آن هم در یک نگاه است که بیان آن به راحتی نیست و اینجا است که با اصلی به نام تخیل وارد عرصه هنر میگردد و آنرا با عاطفه پیوند می زند تا مخاطب باز بتواند در پیدایش ثانوی اثرش نقش داشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اشاره کرد: پیدایش ثانوی یک اثر هنری در نظر مخاطب همان سه بعدی بودن یک هنر است و کسی که به فیزیک هنر توجه کند هنرمند نیست و هیچ گاه در عرصه هنر موفق نخواهد بود.
وی اظهار داشت: هنر مثل سنگی است که در آب فرو می رود و یک حجم فیزیکی دارد اما موجی که از آن سنگ احداث میگردد و هنر است که می تواند فعل تخیلی را به ارمغان آورد و انسان را به تداوم، شهود و خوانش وادار کند.
فاضلی درباره تولید آثار هنری اشاره کرد: همان گونه که انسان ها جهنم دست ساز خویش هستند باید بهشت دست ساز خود باز باشند و هنرمندی که حرفی برای گفتن دارد در پستو نمی ماند و آنرا در عرصه هنر بیان می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اشاره کرد: این استان از ظرفیت و پیشینه بالای فرهنگی و هنری برخوردار است، از این رو در حوزه دیپلماسی فرهنگی و هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این انتظار می رود تا برای تبادلات فرهنگی با کشورهای حاشیه دریای خزر اعتبارات لازم را در نظر بگیرند.