از مرغ آمین شهرزاد و نقره جات حاج عبدالله تا فقر هنری سریال ها

از مرغ آمین شهرزاد و نقره جات حاج عبدالله تا فقر هنری سریال ها

پیلانو: زیورآلات «خرم سلطان» در سریال حریم سلطان و گردنبند مرغ آمین در سریال «شهرزاد» نمونه هایی از زیورآلات مطرح و محبوب بین ایرانی ها محسوب می شوند که جای خودشان را از راه فیلم و سریال بین مردم باز کردند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، «نقره جات اعلا از حجره حاج عبدالله، انگشترهایی با سنگ های فیروزه نیشابور که رکاب آن هم کار دست خود حاج عبدالله است». بخشی از دیالوگ سریال «بانوی عمارت» است که هر شب از شبکه سه سیما پخش میگردد.
به قول مجید مولایی ـ تهیه کننده ـ این سریال تاریخ را روایت نمی کند و ملودرامی عاشقانه است و مناسبات و روابطش کاملا معقول و جدی پیش می رود و جدی بودن این سریال وجه سرگرم کننده آن است. اما بعضی از شخصیت های تاریخی آن ما به ازای بیرونی داشته و ترور ناصرالدین شاه را در آن خواهیم دید.
در قسمت سوم این سریال یکی از سکانس ها، خواهر یکی از خواستگارهای شخصیت زن قاجاری به نام «فخر زمان» را نشان داده است که تحفه های پیشکشی را از کیسه های ترمه و جعبه هایی از مرغوب ترین چوب ها و ظرف های نقره با سنگ های فیروزه درمی آورد و نشان داده است. زیورآلات و جعبه هایی در سطح پایین که به هیچ وجه حس فاخر و اصیل بودن هنرهای دستی زمان خودرا به مخاطب القا نمی کنند.
استفاده از زیورآلات سنتی و صنایع دستی در فیلم ها و سریال های تاریخی دنیا بسیار رایج است. سرویس جواهرات خرم سلطان در سریال ترکی «حریم سلطان» با مخاطبان گسترده ای در ایران مواجه گردید و تا مدتی مدل زیورآلات سبک وی در فروشگاه ها عرضه می شد. همین طور گردنبند مرغ آمین در سریال «شهرزاد» باز با مخاطبان بسیاری مواجه گردید.
یک کارشناس صنایع دستی درباره استفاده از زیورآلات در فیلم ها و سریال های تاریخی ایرانی به ایسنا، اظهار داشت: متاسفانه در سریال های تاریخی ایران زیورآلات و صنایع دستی تقلبی به مخاطبان معرفی میگردد و دلیل آن سوء استفاده از دید مخاطبان است و معتقدند چون مخاطب متوجه نیست پس کافی است یک رنگ آبی مشابه فیروزه را به همراه یک تکه فلز نشان دهیم تا ببیننده آنرا بعنوان زیورآلات بپذیرد.
محمدرضا گرامی بیان کرد: تهیه کننده های سریال های ایرانی حاضر نیستند برای طراحی و خرید زیورآلات هزینه کنند. در فیلم هایی که در هالیوود یا کشورهایی مثل ایتالیا و فرانسه می سازند به تمامی مسائل توجه میگردد و هر چیزی کارشناس خودش را دارد. اما در فیلم های ما بدلیجات ارزان را تهیه و در فیلم ها استفاده می نمایند.
گردنبند مرغ آمین