در اختتامیه فستیوال آینه دار مطرح شد: هیچ مردی نمی تواند جای زن در موسیقی را پر کند

در اختتامیه فستیوال آینه دار مطرح شد: هیچ مردی نمی تواند جای زن در موسیقی را پر کند

به گزارش پیلانو دبیر هنری فستیوال «آینه دار» در مراسم اختتامیه پنجمین دوره این فستیوال اظهار داشت: به باور شخصی من موسیقی جنسیت دارد. در ذهن من زن موجود زاینده و حیات بخش است. زن و زمین جان می بخشند و موسیقی هم این خصوصیت را دارد.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، علی مغازه ای بیان کرد: حتی در موسیقی سازهایی وجود دارند که جنسیت دارند. برای مثال ساز قیچک در بلوچستان، زن و تنبورک، مرد است. باآنکه عاملان و ناقلان موسیقی در فستیوال ها مرد بوده اند اما در واقع آنها موسیقی را از زن گرفته اند. در حقیقت موسیقی خودش زن است.

او با اشاره به اینکه در پنجمین دوره از فستیوال آینه دار در کنار مردان، زنانی حضور داشتند که در دوره قبل نبودند، اظهار نمود: در واقع مفهوم ثانویه چیزی جز فریاد بی صدای زنان موسیقیدان است.

این پژوهشگر موسیقی افزود: یکی از هویت مندانه ترین موسیقی های دنیا را ایران دارد و هر کجای جهان که موسیقی ایران را می شنوند، می شناسند. به عقیده من، امسال آینه دار، حقیقتی را آشکار کرد و آن جای خالی زن در موسیقی است. جای زن در موسیقی را هیچ مردی نمی تواند پر کند.

مغازه ای ابراز امیدواری کرد اتفاقی بیفتد که زنان ما فعال تر باشند.

آیین اختتامیه پنجمین فستیوال آینه دار با روایت دلدادگی نجمان از زبان عباس علاءالدین از روستای زیارت استان گلستان شروع شد؛ روایتی که با تصاویری از همسر این هنرمند که در حال بافت پرتیکه گلیم (صنایع دستی) این منطقه است، همراه شد.

سپس ویدئویی از اجراهای پنجمین دوره آینه دار به نمایش درآمد.

اجرای آواز چوپانی کی قباد میردار و بهمن سام دلیری همراه با تصاویری از چرای گوسفندان در منطقه دلیر و الیت مازندران، بخش دیگری از آیین اختتامیه پنجمین فستیوال آینه دار بود که شامگاه سه شنبه در تالار وحدت اجرا شد.

همچنین اجرای شادیانه های گوداری علی آباد کتول با حضور حسین بندگی نوازنده کمانچه، احمد نظری خواننده، نعمت اصلانی نوازنده دوتار، علیرضا شکارچی نوازنده ضرب حلبی و حسین خسروی نوازنده نی با استقبال حاضران در این مراسم مواجه گردید.

در بخش اول مراسم تقدیر از پیشکسوتان موسیقی اقوام پنجمین فستیوال آینه دار، محمدرضا اصلانی – مستندساز، ارشد طهماسبی – موسیقی پژوه، علی ترابی – مدیرکل دفتر موسیقی و علی مغازه ای به روی صحنه رفتند و تندیس سرو آینه دار را به ۱۲ هنرمند این دوره، عباس علاءالدین، موسی ملک حسینی، علی اکبر اصلانی کتولی، درویشعلی خسروی، ذبیح الله پوربابا، رفیع رفیعی، غلامرضا امانی، منوچهر ویسانلو، حسین طیبی، ابوالحسن خوشرو، علی اکبرپور و علی اوسط کشت پرور اهدا کردند.

منوچهر ویسانلو هم به علت بیماری همسرش نتوانست در این مراسم حاضر شود. همینطور تندیس زنده یاد حسین طیبی به پسرش ارسلان طیبی اهدا شد.

ابوالحسن خوشرو هم که برای حضور در این مراسم، یک جلسه از شیمی درمانی اش را به تعویق انداخته بود، به درخواست مجری برنامه، رشید کاکاوند – گوینده رادیو، پشت میکروفن رفت و بیان کرد: از اینکه سرو را برای تندیس انتخاب کردید، متشکرم.

این هنرمند پس از خواندن این شعر از سعدی «به سرو گفت کسی میوه ای نمی آری / جواب داد آزادگان تهی دستند»، قطعه ای آواز هم اجرا کرد.

مجری برنامه پس از اجرای او اظهار داشت: باید فیلم این اجرا را برای دیگر اهالی موسیقی فرستاد تا ببینند کسی که بیشتر از همه ناز دارد چه بی ناز برای همه خواند.

گروه بعدی که در این مراسم به روی صحنه رفتند اهالی مازندران بودند که آواها و ترانه های مردمی شالیزاری مازندران را با تشت زنی و رقص محلی اجرا کردند.

رئیس فستیوال آینه دار بعنوان سخنران بعدی این مراسم، اظهار داشت: بر آن هستیم که فستیوال آینه دار که آرشیومحور است و تمام تلاشش بر مستندکردن هنرمندان آیینی ایران است، در هشت دوره جغرافیایی پیمایش کند. امیدوارم در سه دوره آینده هم بتوانیم مجموعه بزرگی از موسیقی و فرهنگ ایران را در قالب «هشت بهشت ایران» در اختیار علاقمندان این حوزه قرار دهیم.

احسان رسول اف اعلام کرد: دوستان من در تلاش هستند اجراهای هر دوره استادان موسیقی نواحی ایران را ثبت و ضبط تصویری و برای آینده نگهداری کنند. گروه اجرایی این فستیوال، بزرگ ترین افتخار خویش را انجام پروژه آینه دار بعنوان افتخار فرهنگی یاد می کنند.

او افزود: ما برای این می کوشیم که در غیاب آن چیزی که باید باشد و نیست، تکه ای از تاریخ فرهنگمان و آنچه که جلوی چشممان در حال از بین رفتن است را ثبت نماییم.

رئیس فستیوال آینه دار بیان کرد: پس از گذشت پنج سال از برگزاری این فستیوال، سالن تالار وحدت که شاهد برنامه های بزرگ بوده، پر است و جای حسرت و دریغ است. امیدوارم حمایتتان از آینه دار ادامه یابد.

سپس درویشعلی خسروی بیدخوان (بیت خوان) به همراه نعمت اصلانی کتولی نوازنده نی به روی صحنه رفتند و دقایقی برای حاضران در سالن اجرا کردند.

در بخش دوم اهدای تندیس سرو ایرانی، سعید شریفیان (آهنگساز)، ابوالحسن خوشرو (مفاخر موسیقی مازندارن) و احسان رسول اف روی صحنه رفتند و از گیلان خان خوش نواز، اصغر ابراهیمی نژاد، صدیقه ماهوتی، حرمت یوسفی، زنده یاد عاشورپور، شاه خانم دنکو، کی قباد میردار، بهمن سام دلیری، جانعلی اکبریان، زنده یاد احمد محسن پور، هوشنگ منصوریان و اصغر عاشقی تقدیر کردند.

فرزندان زنده یاد عاشورپور، زنده یاد محسن پور و شاه خانم دنکو تندیس های سرو ایرانی را دریافت نمودند.

علی اوسط کشت پرور هم آخرین هنرمندی بود که روی صحنه تشت زنی کرد و آواز منطقه املش و اشکوارات را سر داد.

به این ترتیب، دفتر پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران که با تمرکز روی موسیقی شمال ایران (دامنه های شمالی البرز) و استان های گیلان، مازندران و گلستان برگزار شد، بسته شد.

به گفته مجری مراسم، ششمین فستیوال آینه دار با تمرکز روی موسیقی بخش شمالی و جنوبی استان گلستان، مناطق ترکمن نشین، قزاق ها و خراسان شمالی برگزار می شود.

امید نعمتی، کیاوش صاحب نسق، رضا مهدوی، اعضای گروه دال، مهیار علیزاده و بهرام جمالی از دیگر میهمانان حاضر در مراسم اختتامیه بودند.

از جمله حاشیه های آیین پایانی فستیوال آینه دار، برخورد ناشایست حراست تالار وحدت با بعضی از اهالی رسانه بود که در نهایت هم به یکی از عکاسان خبری اجازه ورود داده نشد. همینطور با وجود خالی بودن صندلی طبقات دیگر تالار، بعضی از میهمانان این مراسم در جایگاه خبرنگاران حاضر شده بودند که باعث اختلال در کار اهالی رسانه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *