۱۵ شب اجرا در برج آزادی دشواری مجوز موسیقی راک و استقبال کم از کنسرت ها

۱۵ شب اجرا در برج آزادی دشواری مجوز موسیقی راک و استقبال کم از کنسرت ها

پیلانو: دبیر فستیوال «موسیقی و آزادی» با اشاره به اینکه «استقبال مردم از کنسرت ها کمتر شده است»، علت این مساله را اجراهای زیاد، کاهش سواد فرهنگی مردم و مشکلات اقتصادی دانست.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، نشست رسانه ای فستیوال «موسیقی و آزادی» با حضور دبیر فستیوال یاشار درفشه و سرپرست گروه های شرکت کننده همچون شهریار مسرور، فرشاد رمضانی، رضا تاجبخش، هومن اژدری، داریوش صالح پور، پرهام علیزاده، آرش اسکندرلو، مسعود فیاض زاده، علیرضا احمد زاده، مسعود دلجو، مازیار سلطانی، امیر اشکان غلامی، سبحان اکرامی، سعید مبینی، فواد الهی قمشه ای، اشکان ماهری، مازیار خواجیان و ژوبین عسگری در مجموعه برج آزادی برگزار گردید.
فستیوال «موسیقی و آزادی» برای پشتیبانی از موسیقی مستقل، با شانزده گروه موسیقی با مشارکت مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و حمایت بنیاد رودکی، از ۱۸ آذر تا ۲۵ دی در برج آزادی برگزار می گردد.
در این فستیوال سبک های مختلف موسیقی به مدت پنج هفته اجرا خواهد شد.
همین طور در این نشست سرپرست ها و نمایندگان بندهای کمتر شناخته شده موسیقی راک به بیان برنامه های خود جهت اجرا در این فستیوال موسیقی پرداختند.
در ابتدای نشست، یاشار درفشه ضمن تشکر از حضور حاضران با بیان نظر خود درباره کیفیت بالای سالن اجرای موسیقی برج آزادی، افزود: این فستیوال موسیقی به نام «موسیقی و آزادی» از تاریخ ۱۸ آذر ماه در برج آزادی آغاز و به مدت پنج هفته ادامه خواهد داشت. هر هفته سه گروه اجرا خواهند داشت.
او اظهار نمود که هم اکنون به خاطر وجود اجراهای زیاد، کاهش سواد فرهنگی مردم و مشکلات اقتصادی استقبال مردم از کنسرت ها کمتر شده است.
درفشه اضافه کرد: خیلی از گروه ها به سبب مشکلات اقتصادی که با آن روبرو می شوند، امکان دارد حتی موسیقی و اجرای زنده را کنار بگذارند. بنا بر این تصمیم گرفتیم این جشنواره را برگزار کنیم؛ به گونه ای که فرصتی مناسب برای اجرای زنده بندهایی فراهم گردد که به دلایل مختلف همچون مشکلات اقتصادی تاکنون موفق به برگزاری کنسرت نشده اند و از این طریق با هزینه کمتر اجرا کنند.
وی در ادامه اشاره کرد که در این فستیوال موسیقی، هر نوع ژانر موسیقی اجرا خواهد شد و اینکه تاکنون از این گونه موسیقی حمایت نشده است.
درفشه با اشاره به اینکه چند گروه موسیقی همچون بند امیر اشکان غلامی و ژوبین عسگریه به مناسبت جشنواره، انتشار آلبوم های خودرا جلو انداخته و پیش از آغاز فستیوال آلبوم هایشان منتشر خواهد شد، افزود: مقرر است جشنواره «موسیقی و آزادی» هر سال همین حوالی در برج آزادی برگزار گردد. هر سال ۱۵ شب اجرا خواهیم داشت.
وی در ادامه اضافه کرد که مازیار خواجیان در این فستیوال همراه با پنج گروه و علی باغفر همراه با شش گروه به نوازندگی و اجرا خواهند پرداخت.
در ادامه سرپرست های گروه های موسیقی به شرح زیر به بیان برنامه های خود جهت اجرا در فستیوال موسیقی «موسیقی و آزادی» پرداختند:
فرشاد رمضانی، سرپرست گروه «دگر دیسی» با اشاره به مشکلات موسیقی راک همچون سخت مجوز دادن و یا حتی مجوز ندادن ارشاد به این سبک از موسیقی، افزود: یکی از بزرگترین معضلات ما در این سبک، سخت بودن جمع کردن نوازندگان حرفه ای و افرادی است که برای کار کردن وقت آزاد داشته باشند. همین طور نبودن روحیه کار گروهی بین ما ایرانیان باز موجب احداث مشکلات عمده برای احداث یک بند موسیقی ثابت و پایه میگردد.
وی در ادامه اظهار داشت که در تاریخ ۲۰ آذر ماه به اجرای قطعات موسیقی دو آلبوم شیدایی ۱ و ۲ خواهند پرداخت.
شهریار مسرور با ابراز امیدواری جهت تکرار جشنواره های این چنینی که همه سبک های موسیقی در آن حضور دارند، اظهار داشت: سبک موسیقی من راک و کانتری است. امیدوارم این جشنواره خوب اجرا شود چونکه شرکت کنندگان آن افرادی هستند که ارزششان از کسانی که درحال حضر گیشه را در دست دارند، بیشتر است.
او اضافه کرد که افتتاحیه فستیوال در تاریخ ۱۸ آذر با آنها خواهد بود و در کنسرت خود چند کار جدید و قدیمی اجرا خواهند کرد.
پرهام علیزاده از گروه «مدار» اظهار داشت: سبک ما فیوژن، الکترونیک و ترکیبی با نوای ایرانی است. دو سال است که کار خودرا آغاز نموده و نزدیک به ۹ ترک منتشر نموده ایم. ۱۹ آذر اجرا خواهیم کرد.
هومن اژدری بیان کرد که سبک موسیقی او راک، هارد راک و کانتری است و در ۲۵ آذر کارهای قدیمی و همین طور جدیدی را که هنوز منتشر نشده را اجرا خواهند کرد.
او اعلام نمود که احیانا پیش از اجرا چند تک ترک منتشر کنند.
سعید مبینی از بند «رادیکال» با ابراز ناراحتی به جهت شناخته نبودن موسیقی راک در کشور، اظهار داشت: امیدوارم این فستیوال موسیقی راک را بیشتر معرفی نماید.
او اعلام کرد، دوم دی ماه اجرا خواهند داشت.
امیر اشکان غلامی اظهار داشت: با اسم خودم در فستیوال شرکت می نماییم. در تاریخ ۱۷ دی ماه از آلبوم های دوم، سوم و چهارم در سبک های سافت راک، موسیقی جاز و فیوژن اجرا خواهیم داشت. آلبوم چهارم در دست انتشار است.
داریوش صالح پور سرپرست بند «ضرب و فوت» اعلام نمود که در ۱۸ دی ماه اجرا خواهند داشت و سبک آنها الکترونیک جاز است.
مازیار خواجیان اظهار داشت: اسم بند ما «هشتگ تهران» است. آلبومی را که در مرداد ماه منتشر نموده ایم، در ۲۳ دی اجرا خواهیم کرد.
[۴: ۰۳ PM، ۱۱/۲۸/۲۰۱۸] نگار ذکایی: ژوبین عسگری سرپرست بند «پیلدم» با اظهار اینکه کار خودرا از سال ۸۴ آغاز نموده اند و از سال ۹۰ تاکنون هر سال یک اجرا داشته و آغازین آلبوم رسمی آنها به نام خورشید در دست تولید است و در اوایل دی ماه منتشر خواهد شد، اظهار داشت: در بند خود خواننده نداریم و کار ما بدون کلام است.
او درباره استفاده این بند از نوازندگان زن اظهار داشت: خیلی از نوازندگان خانم خیلی خوب کار می کنند ولی جایگاهی ندارند و مجبورند تنها در کنسرت بانوان فعالیت کنند بنا بر این باز من ترجیح می دهم که این موقعیت را به آنها بدهم. امیدوارم یک روزی بتوانیم اجرای خانم ها را باز ببینیم.
در ادامه اشکان ماهری اظهار داشت: دو سال پیش یک آلبوم به نام «پرگار» را منتشر نموده و آغازین اجرای رسمی ما در فرهنگسرای نیاوران در ۱۳ آذر ماه برگزار می شود. سبک ما در این فستیوال آزاد است. اختتامیه فستیوال «موسیقی و آزادی» در تاریخ ۲۵ دی با ما خواهد بود.
فواد الهی قمشه ای بیان کرد که دیده شدن موسیقیدان ها، در هر سبکی چه پیر چه جوان موجب پیشرفت موسیقی ما خواهد شد.
او افزود: موسیقی الکترونیک به این معنا نیست که چند جوان حین مواد زدن به آن گوش کنند و این دید یک نگاه خیلی زشت به این سبک از موسیقی است؛ چراکه می توان از موسیقی الکترونیک بهره برد و الهام گرفت.
الهی قمشه ای اضافه کرد: سبک ما راک، بلوز، پست راک، جاز و… خواهد بود. پیش از اجرا دو تا ترک منتشر خواهم کرد. اجرا در این فستیوال آغازین اجرای ماست و ۱۱دی اجرا می نماییم.
مسعود دلجو از گروه «مونهد» اظهار داشت که در حال ضبط دومین آلبوم خود هستند.
او افزود: خودم خواننده هستم و سبک ما آلترنیتیو است.
در ادامه مازیار سلطانی بیان کرد که سوم دی ماه حدودا تمام ترک های آلبوم «بالاتر از خورشید» را اجرا در سبک راک اجرا خواهند کرد.
سبحان اکرمی اظهار داشت: مقرر است یک رنگ جدیدی به ترانه های قدیمی بدهیم. به موسیقی جاز و راک هم با تنظیمی متفاوت نگاهی خواهیم داشت. اسم ارکستر سبحان است. چند نمونه از کارهای خودم را هم اجرا خواهیم کرد.
در بخش پایانی این نشست درفشه بیان کرد که علاقه مندان می توانند بلیط های این فستیوال را از راه سایت ایران کنسرت تهیه کنند.
او اضافه کرد: درآمد حاصله به صورت نصف نصف بین فستیوال و گروه ها تقسیم میگردد.