پژمانفر: کارشناسان چارچوب برگزاری کنسرت های خیابانی مجانی را مشخص کنند

پژمانفر: کارشناسان چارچوب برگزاری کنسرت های خیابانی مجانی را مشخص کنند

پیلانو: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: پیش از هر اقدامی در برگزاری کنسرت های خیابانی رایگان، کارشناسان و صاحب نظران باید درباره ابعاد آن گفت وگو کنند تا از افراط و تفریط ها جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: برای تولید نشاط اجتماعی در مردم باید ریشه های نگرانی در حوزه اقتصادی و معیشتی را در آنان خشکاند.

وی افزود: ریشه نگرانی در فکر و دل کارگری که بامداد اول وقت سر گذر یا کنار معابر و میدان ها می ایستد تا شهروندی دست او را بگیرد و به سر کار ببرد با بهترین برنامه های نمایشی هم از بین نمی رود چون که در دل او بحران شدیدی برای تامین معیشتش نهادینه شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس رفع مشکلات اقتصادی جامعه و تولید اشتغال برای جوانان را در تولید نشاط اجتماعی حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: وقتی برای جوان یک خانواده شغلی به وجود بیایید یا مشکلات اقتصادی جامعه در بخش های مختلف رفع گردد، شاهد نشاط اجتماعی فراگیر در کشور خواهیم بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس احیای گفت وگو و تقویت عواطف خانوادگی را هم در تولید نشاط اجتماعی موثر دانست و اضافه کرد: در دورانی به سر می بریم که رفت و آمد خانوادگی و فامیلی و گفت وگو و عواطف بین اعضای خانواده ها به شدت کم رنگ شده است. خلاء این مسائل باعث از بین رفتن پایه ترین عنصر نشاط اجتماعی شده است.

پژمانفر سینما را دارای کارکرد نشاط اجتماعی پایدار دانست و اضافه کرد: سینما بعنوان یک ابزار بسیار موثر در تولید نشاط اجتماعی و خانوادگی اکنون به محلی برای مطرح شدن مطالب آزاردهنده و تلخ اجتماعی یا عرضه نوعی از طنز که توام با شوخیهای رکیک جنسی بی پرواگونه است بنابراین بخشی از خانواده ها خویش را از رفتن به سینما محروم کرده اند البته وضعیت حاکم بر سینمای امروز باعث سوال بنده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

به اعتقاد وی، دستگاه های فرهنگی در تولید نشاط اجتماعی پایدار می توانند بسیار موثر باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری کنسرتهای خیابانی مجانی در چارچوب های مشخص شده چقدر می تواند در تزریق شور و نشاط در جامعه موثر باشد، اظهار داشت: پیش از هر اقدامی در این زمینه کارشناسان و صاحبنظران باید درباره ابعاد آن گفت وگو کنند تا از افراط و تفریطها جلوگیری شود. موضوعاتی در گذشته در جامعه صورت گرفت که با وجودی که در شروع کار واکنش منفی نسبت به آن نبود و این موضوعات می رفت که رفته رفته به یک فرهنگ اجتماعی پایدار بدل شود اما برخی، واکنشهای متفاوت نشان داده و مانع شدند.

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: پیش از صحبت درباره کنسرتهای خیابانی باید نظر کارشناسان و فعالان در این حوزه و نظرات فرهنگی و خرده فرهنگهای جامعه و همینطور محدودیتهای حاکم مورد توجه قرار گیرد و برای آن چارچوب مشخص کرد، این می گردد قانون و طبیعتا وقتی رفتاری برپایه یک نگاه کارشناسی، مسیر قانونی را بپیماید و تبدیل به ضوابط شود، مورد احترام همه است و ما هم در جهت تحقق این قانون باید از همه ظرفیت مان استفاده نماییم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تعیین چارچوب برای برگزاری کنسرتهای خیابانی را مشروط به اظهارنظر کارشناسان، دست اندرکاران، صاحبنظران و مقامات مسؤول دانست و اضافه کرد: کارشناسان و افراد باتجربه فعال در این حوزه در کنار سایر مسؤولان کشور باید ملزومات و حمایت های مورد نیاز را پیشنهاد دهند تا ساز و کارهای قانونی لازم با عنایت به قوانین عادی و بالادستی در این حوزه در قالب پیش نویس تهیه شود. این کار، کار دشواری نیست و می گردد به نتیجه رساند.

پژمانفر افزود: اجرای سرودهای ملی و وحدت بخش در قالب کنسرتهای خیابانی هم اگر در چارچوب و ضوابط صورت گیرد نقش زیادی در تولید نشاط اجتماعی خواهد داشت.

وی با بیان مثالی، افزود: اگر مثلا گروه کُر ارتش بخواهد در این قالب مبادرت به اجرای زنده برای مردم کند طبیعتا باعث بسته شدن معابر و خیابانهای شهر می گردد ازاین رو باید در قالب ضوابط و ملزومات، محل برگزاری کنسرتهای ملی و وحدت بخش و حتی کنسرتهای خیابانی به صورت کارشناسی، مشخص شود به بیان دیگر وظایف دستگاه های مسؤول در حوزه نظم شهری مثل نیروی انتظامی و مسؤولان حوزه فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های ذیربط در قالب این ملزومات و چارچوبها مشخص شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس پرداختن به شکل، محتوا و قالب برگزاری کنسرتهای خیابانی پیش از اجرایی شدن آنرا مانع از عقیم ماندن آن دانست و اضافه کرد: اگر به این مسئله به صورت ریشه ای و درست پرداخته شود در آینده با چالش ها و مشکلات مختلف نظیر مخالفت با برگزاری این مراسم ها یا برخورد سلبی با برگزارکنندگان آنها پیشگیری می گردد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: وقتی این مسئله قانونی شد و چارچوب و ملزومات آن مشخص شد، رسانه ها همچون صدا و سیما و سازمانهای مردم نهاد موظف به تبلیغ و پشتیبانی از آن هستند اما هنوز این مسئله به قانون مبدل نشده یا در حقیقت ضابطه مند و قانونمند نشده بنابراین هنوز مورد وفاق نظام نیست.