با حضور تعدادی از هنرمندان یک کتاب مرجع آموزشی رونمایی گردید، اثری برای صدسالگی هنرستان موسیقی

با حضور تعدادی از هنرمندان یک کتاب مرجع آموزشی رونمایی گردید، اثری برای صدسالگی هنرستان موسیقی

پیلانو: مراسم رونمایی از کتاب آموزشی سلفژ، نظریه موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته نوشته مارتاآ. گتزو و ترجمه سینا جعفری کیا با حضور تعدادی از هنرمندان موسیقی برگزار گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، مراسم رونمایی کتاب آموزشی «سلفژ، نظریه موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته» نوشته پرفسور مارتاآ. گتزو با ترجمه سینا جعفری کیا با سخنرانی اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر و نوازنده سنتور، وارطان ساهاکیان آهنگساز و نوازنده پیانو، کارن کیهانی آهنگساز و نوازنده سنتور پنجشنبه ۲۶ مهرماه در سالن آمفی تئاتر آموزشگاه موسیقی پارس برگزار گردید.
اسماعیل تهرانی آهنگساز و رهبر ارکستر در ابتدای این برنامه به لزوم ترجمه و انتشار این کتاب اشاره نمود و اظهار داشت: ما در قدیم جزوه های مختصر و مفیدی درباره نظریه موسیقی مرحوم پورتراب داشتیم که به صورت کپی در اختیار همگان قرار می گرفت. ما تنها با منابع کم و محدود آموزش دیدیم حتی زمانی که بنده مدرس هنرستان شدم از روی همین مباحث به شاگردانم درس می دادم اما وقتی به این کتاب که توسط سینا جعفری کیا ترجمه شده نگاه می کنم متوجه می شوم که نویسنده آن اشاره ملموس، منطقی و دقیقی درباره درک حرفه ای از موسیقی دارد و هنرجویان می توانند با پرسه زدن در این وادی ها به مهارت هایی برسند.

وی افزود: نظریه موسیقی، سلفژ و دیکته سه عنصر اساسی رشته موسیقی هستند و اگر کسی این پایه ها را نداشته باشد، نمی تواند در موسیقی به جایگاه خوبی برسد. به نظر من این کتاب ارزش این را دارد که در بالاترین سطح آموزشی کشور مورد استفاده قرار گیرد و اگر مدرسان این منبع آموزشی ذوق، سلیقه و تکنیک داشته باشد می توانند از بن مایه های آن برای تدریس ایده بگیرند. به هر صورت قرار گرفتن تمامی موارد لازم در زمینه آموزش موسیقی در یک مجموعه، تنوع مطالب، اشراف نویسنده به مقوله ارائه شده و استفاده نکردن از واژهای ناملموس همچون محاسن این کتاب است که خوشبختانه نسخه فارسی آن در ایران با ترجمه سینا جعفری کیا در دسترس هنرجویان قرار گرفته است.
وارطان ساهاکیان آهنگساز و نوازنده پیانو هم در این مراسم رونمایی توضیح داد: سلفژ و نظریه موسیقی پایه و اساس آموزش موسیقی هستند که متاسفانه جوانان ما خیلی آنرا جدی نمی گیرند. این کتاب که هم اکنون همراه با یک سی دی در اختیار عموم قرار گرفته می تواند کمک بسیاری در زمینه آموزش شنیداری موسیقی کند. به اعتقاد من از نظر آموزشی این کتاب بسیار قابل توجه است و معتقدم یک هنرمند و هنرجو بایستی هر فصل آنرا با دقت مطالعه کند.
سلفژ و نظریه موسیقی پایه و اساس آموزش موسیقی هستند که متاسفانه جوانان ما خیلی آنرا جدی نمی گیرندبعد از صحبت های ساهاکیان «سوناتین اپوس ۱۱» ساخته سینا جعفری کیا توسط سروش صادقی نوازنده پیانو اجرا شد و سپس کارن کیهانی آهنگساز و مدرس موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و توضیح داد: من بعنوان نماینده نسلی از موسیقی اینجا حضور یافته ام و صحبت می کنم که دوران آموزشی شان را در سخت ترین و پیچیده ترین دوران یعنی دهه های ۶۰ و ۷۰ طی کرده اند. دورانی که کمبود امکانات، کم لطفی ها و کم توجهی ها به موسیقی در آن کاملا مشهود است. در واقع باید گفت ما در موسیقی چه به لحاظ آموزشی و چه تخصیص بودجه دوران خوبی را در چند دهه گذشته نداشتیم ولی شاهد این هستیم که موسیقی دانان با سواد و خیلی جدی به لطف و زحمت اساتید و ترجمه هایی که اتفاق افتاده در حال تربیت شدن هستند.
این نوازنده سنتور ضمن اشاره به نهضت ترجمه در اعصار گذشته بیان کرد: نهضت ترجمه سبب شکل گیری رنسانس شده که البته ردپای آنرا می توان در سده دوم و در زمان خلیفه عباسی در ایران مشاهده کرد. در آن دوران شاهد حمایت خلیفه از مترجمان هستیم و آنها خوشبخت ترین اقشار جامعه بودند ولی در عصر کنونی نه تنها حمایت دانشگاهی، نهادی و دولتی از مترجمان رشته موسیقی وجود ندارد بلکه آنها موظفند با بودجه شخصی خودشان و پذیرفتن ریسک های موجود مبادرت به چاپ و انتشار کتب خود کنند که این مسئله نیاز به عشق و علاقه ای دارد که فقط می توان در میان معلمان این عشق و علاقه را دید.

این مدرس هنرستان موسیقی با اشاره به اینکه سلفژ جزو دروس پیچیده و دارای بحث های آموزشی و گاها معضل بوده، اظهار نمود: در دوره آموزشی ما فقط یک متد برای یادگیری سلفژ وجود داشت اما امروزه چندین متد دیگر هم به آن اضافه شده و معتقدم تنها راهی که بتوان از تک صدایی جلوگیری کرد و سیستم آموزشی مان را پویاتر نماییم، همین ترجمه هاست که البته پیشنهادم به سینا جعفری کیا این است که در آینده کتابی بعنوان تمرین های تکمیلی در کنار آن چاپ کند.
کیهانی در انتها صحبت های خود اظهار داشت: امسال صدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی است. هم اکنون هم سینا جعفری کیا بعنوان یک هنرستانی که در هنرستان تحصیل کرده و شاگرد اول این هنرستان بوده و هم اکنون هم معلم هنرستان است یک کتاب خوب برای تحصیل هنرستانی ها تهیه کرده که به نظرم بهترین هدیه برای صدسالگی هنرستان است.

در بخش دیگری از مراسم رونمایی کتاب «سلفژ، نظریه موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته»، قطعه «چهار مینیاتور» ساخته سینا جعفری کیا مترجم کتاب توسط محمد حسین غریبی نوازنده ویلنسل، فرامرز نیوپور نوازنده کلارینت و سروش صادقی نوازنده پیانو اجرا شد.
سینا جعفری کیا مترجم کتاب هم پس از آخر این اجرای زنده، اظهار داشت: تعلیم و تربیت یکی از مسایل مهم جوامع بشری است که همواره مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته و این مقوله یکی از بنیان های زندگی اجتماعی است و همواره در زندگی بشر موثر بوده است. رابطه بین آموزش و پرورش با رشد و گسترش فرهنگ و تکامل جوامع تا بدان حد است که می توان گفت به هر نسبت جامعه به پایه والاتری از فرهنگ و هنر تعلیم و تکامل برسد جایگاه آموزش و پرورش در پایه ای برتر است.
وی افزود: آموزش در ۲ دسته طبقه بندی می شود؛ آموزشی که توسط شخص وبدون راهنمایی به او آموخته خواهد شد و آموزشی که نیاز به معلم و مرشد با در دست داشتن منابع دارد. در فرایند آموزش تنها حضور استادی با سواد و با سابقه نمی تواند کافی باشد بلکه در دست داشتن مطالب درسی و متدهای آموزشی جامع متناسب با نیازهای روز جامعه هم بسیار حائز اهمیت می باشد. نبود متدهای روز و به کار نبردن آنها در آموزش به صورت اعم و در بخش آموزش موسیقی به صورت اخص مهمترین دلیل ضعف و عقب ماندگی ما در این هنر شده است.

این مترجم در انتها افزود: ایراد اساسی واحد درسی سلفژ نبود متدی یکپارچه است که تمام سیستم های موسیقی را در خود جای داده باشد. بر این اساس با شناختی عمیق و حضور در هنرستان ها به این ضعف ها پی برده و در صدد ترجمه غنی و صحیح این کتاب برآمدم. این متد یکی از منابع اصلی سلفژ و تربیت شنوایی در آمریکا و اروپاست و تابحال در ایتالیا و کره به چاپ رسیده است. به هر صورت هدف من از ترجمه این کتاب کنار گذاردن دیگر کتاب ها و متدهای آموزشی در زمینه سلفژ نیست، بلکه آموزش این کتاب در کنار دیگر کتب می تواند مکمل خوبی برای هنرجویان حرفه ای باشد.