اردشیر مجرد تاکستانی: پایه های هنری ما بویژه در هنر سنتی ضعیف است

اردشیر مجرد تاکستانی: پایه های هنری ما بویژه در هنر سنتی ضعیف است

پیلانو: مینیاتوریست پیشکسوت کشور اظهار داشت: پایه های هنری ما به خصوص در هنر سنتی ضعیف است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، اردشیر مجرد تاکستانی در بیست و پنجمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، اظهار نمود: برگزاری جشنواره های هنری در جهت استعدادیابی و کشف ایده هایی خلاقانه فرآیندی مفید و لازم است، اما باید توجه داشت که قبل از انتخاب آثار هنرمندان، باید به نحوه آموزش و تجربه آن ها هم توجه داشت؛ چراکه اغلب اوقات با هنرمندانی مواجه هستیم که از آموزش کامل و کافی برخوردار نبوده اند.
وی در ارتباط با هنر مینیاتور، اظهار داشت: یادگیری هنرهای اصیل ایرانی مثل مینیاتور بسیار مشکل و مستلزم صرف وقت بسیار است، بنابراین این اشخاص به سراغ هنر غربی می روند تا زودتر و راحت تر به نتیجه برسند. در هنرستان ها و دانشگاه های ما هم توجهی به هنرهای سنتی ایران ندارند.
مینیاتوریست پیشکسوت کشور با اشاره به اینکه امروز فضای مینیاتور ایرانی از کتابت خارج شده است، تصریح کرد: در گذشته اغلب استفاده مینیاتور در کتاب آرایی و در ارتباط با شعر و ادبیات بود؛ اما امروز مینیاتوریست ها به صورت آزاد کار می کنند و علاوه بر کتاب آرایی به مسائل اجتماعی هم می پردازند که این رویکرد در گذشته به ندرت مشاهده شده است.
ایشان در ادامه با انتقاد از نحوه تدریس هنر نگارگری و مینیاتور در دانشگاه ها، اظهار نمود: دانشگاه ها و متولیان هنر، متاسفانه سلیقه ای برخورد می کنند و هیچ یک، دیگری را قبول ندارند؛ به علت عدم وحدت، دانشجویان هم سردرگم مانده و از روش های صحیح تدریس باز می مانند.
مینیاتوریست پیشکسوت کشور افزود: متأسفانه دانشگاه ها غالباً از اساتید خوب و با تجربه استفاده نمی کنند و دانشجویان از استاد خوب بهره مند نمی شوند. پایه های هنری ما بویژه در هنر سنتی، ضعیف است؛ چراکه از دلایل مهم این اتفاق این است که اساتید، روش هنر را به صورت عملی یاد گرفتند و مبانی را به صورت بیانی نمی توانند انتقال دهند.
اردشیر مجرد تاکستانی استاد پیشکسوت حوزه نگارگری، در حوزه آموزش و تدریس سابقه طولانی داشته و برگزاری نمایشگاه های مختلف نگارگری، دریافت جوایز هنری، داوری بی ینال های داخلی و خارجی و همینطور تألیف کتبی همچون راهنمای نقاشی و کتاب آرایی در ایران، شیوه تذهیب، تشعیر در هنرهای کتاب آرایی، خودآموز مینیاتور و سفرنامه غیاث الدین را در رزومه حرفه ای هنری خود دارد.