در نشست مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با گالری دارها چه گذشت؟

در نشست مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با گالری دارها چه گذشت؟

پیلانو: مدیر یک گالری خطاب به مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اظهار داشت: گالری ها موتور محرک اقتصاد هنر هستند، ما و شما با انجام فعالیت های مشترک می توانیم به یک خروجی مثبت برسیم و با برگزاری نشست ها و سمینارها، اقتصاد هنر را در سطح ملی و بین المللی رشد دهیم.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، هادی مظفری ـ مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ـ با جمعی از گالری دارهای تهران و شهرستان دیدار نمود.
در ابتدای این برنامه مدیران گالری ها مشکلات خویش را مطرح نمودند و بعد از آن مدیرکل هنرهای تجسمی به بیان نظرات خود پرداخت.
لیلی گلستان ـ مدیر گالری گلستان ـ گفت: همه ما می دانیم که معضلات بسیاری در این حوزه وجود دارد و امیدواریم با آمدن آقای مظفری این مشکلات حل شود. به نظر من نخستین نکته این است که خیلی راحت به افرادی که فقط محل مناسبی برای تولید گالری دارند مجوز داده می شود. این در شرایطی است که شناخت هنر و علاقه مندی به آن در کار گالری داری بسیار مهم می باشد، اما به نظر من تعدادی از گالری های تهران چنین شناختی ندارند و رفتار مناسبی با هنرمندان ندارند. خواهش من این است که در دادن مجوز به گالری ها دقت بیشتری شود و مجوزهای قبلی هم مرور دوباره شود.
گلستان اضافه کرد: خبر خوش این است که بعد از سال ها کوشش برای تأسیس انجمن صنفی سرانجام کار ما پیشرفت کرده است و تا آبان ماه انجمن صنفی نگارخانه داران ایران را خواهیم داشت. این تشکل می تواند در کنار وزارت ارشاد به رفع نابه سامانی ها کمک نماید.
نازیلا نوع بشری ـ مدیر گالری آران ـ نیز بیان کرد: وقتی در سال ۸۷ درخواست مجوز گالری دادیم یک سال طول کشید تا این کار صورت گیرد. ازاین رو رسیدگی به درخواست ها باید معقول و درست باشد و سخت گیری بی جهت صورت نگیرد. اساساً برنامه گالری ها خیلی مهم تر از فضای آن ها است و گالری های جدید باید با برنامه ریزی وارد شوند. همینطور در بحث مجوز نمایشگاه ها به نظر می آید همه هنرمندان و گالری دارها خط قرمزها را می شناسند و بهتر است نظارت به خود گالری ها واگذار شود تا در مواقع ضرورت این کار را انجام دهند.
احسان لاجوردی ـ مدیر بنیاد لاجوردی ـ هم با اشاره به اینکه تسهیل در دادن مجوز سبب افزایش گالری ها و جذب مخاطبان بیشتر شده است، اظهار داشت: گاه یک تاجر موفق که اطلاعاتی از هنر ندارد با تأسیس گالری توانسته افراد ثروتمند را جذب هنر کند. به نظر من حتی اگر این افراد آثار پرارزش هنری را هم نخرند اما با فرهنگ خرید اثر هنری آشنا می شوند.
آسیه مزینانی ـ مدیر گالری آ ـ با اشاره به مشکلات گالری داران با شهرداری اظهار نمود: طبق مجوز وزارت ارشاد ما می توانیم از فضای مسکونی برای تولید گالری استفاده نماییم، اما شهرداری از ما مجوز تجاری می خواهد و یا سؤالاتی درباره این که چرا پنجره ها پوشانده شده یا فضای خارجی گالری شکل متفاوتی دارد از ما می پرسند. از جانب دیگر ما به تابلوهایی احتیاج داریم که در کوچه ها نصب شود و محل گالری را به مردم نشان دهد، اما عوارض زیادی برای این کار از ما می خواهند.
در ادامه محبوبه کاظمی ـ مدیر گالری ترانه باران ـ گفت: گالری ها موتور محرک اقتصاد هنر هستند. ما و شما با انجام فعالیت های مشترک می توانیم به یک خروجی مثبت برسیم و با برگزاری نشست ها و سمینارها، اقتصاد هنر را در سطح ملی و بین المللی رشد دهیم.
همچنین مرجان شکری ـ مدیر گالری ۴ ـ بیان کرد: مشکل بزرگ ما این است که هزینه برق گالری ها تأمین نمی گردد و از ما می خواهند که این هزینه را با تعرفه تجاری پرداخت نماییم. وزارت ارشاد باید تمهیدی بیندیشد تا این مشکل حل شود.
پریسا پهلوان ـ مدیر گالری ویستا ـ درباره شرکت در آرت فرها اظهار داشت: تعدادی از گالری ها با تلاش و سرمایه شخصی خود در آرت فرها شرکت می کنند اما این کار مشکلات زیادی دارد. سؤال من این است که وزارت ارشاد چگونه می تواند از گالری ها حمایت کند تا در آرت فرها شرکت نمایند و در تبادل فرهنگی نقش داشته باشند.
بهنوش فروتن ـ مدیر گالری شکوه ـ اظهار نمود: در بحث فروش آثار هنری هیچ حمایتی از جانب دولت وجود ندارد و همه کار بر عهده گالری داران است. اگر دولت بودجه ای را برای خرید آثار هنری اختصاص دهد زحمات هنرمندان ناکام نمی ماند.
وحید شیخیان ـ مدیر گالری یاسمین ـ نیز با اشاره به اینکه بیشتر گالری ها فضای اجاره ای دارند اظهار داشت: شهرداری به ما اجازه نمی دهد در سطح شهر برای گالری و نمایشگاه ها تبلیغ نماییم و بنابراین خیلی از مردم از برنامه های ما خبر ندارند. باید وزارت ارشاد با شهرداری هماهنگ شود تا بتوانیم از تبلیغات شهری استفاده نماییم.
وحید ملک ـ مدیر آرت سنتر ـ درباره بحث ارزآوری آثار هنری بیان کرد: شرکت در آرت فرها بسیار ارزآور است و حالا که بسترسازی برای این کار انجام شده و خرید آثار هنری ایران در خارج از کشور جا افتاده است، باید از فرصت استفاده نماییم و سهم خوبی از بازار جهانی به دست آوریم.
هنگامه معمری ـ مدیر گالری هما ـ نیز اظهار داشت: معمولا اهمیت گالری ها بعنوان یک بخش کارآفرین نادیده گرفته می گردد. این در شرایطی است که هر گالری با یک گروه هنرمند و گروه بزرگی از کارمند و کارگر سر و کار دارد که زندگی آن ها از این راه می گذرد. ازاین رو وظیفه وزارت ارشاد این است که از گالری ها حمایت بیشتری انجام دهد.
بعد از آخر صحبت های گالری داران هادی مظفری اظهار کرد: بر مبنای آمار، ۲۶۳ گالری در تهران و ۲۷۱ گالری در شهرستان ها مجوز فعالیت دارند. در ۱۲۴ شهر دنیا تعداد ۱۹ هزار گالری وجود دارد و تهران از نظر کمیت در رتبه ۸ تعداد گالری ها قرار دارد. با عنایت به اینکه ۸۳ درصد گالری ها در اروپا و امریکا هستند، ۱۷ درصد به سایر نقاط دنیا اختصاص دارد و سهم ایران ۱.۵ درصد است. اگر این آمار درست باشد ما وضعیت مناسبی از نظر تعداد گالری ها داریم. اما اگر جمعیت شهرها را بررسی نماییم وضعیت ما مناسب نمی باشد و در تهران باید ۱۲۶۰ گالری وجود داشته باشد.
مظفری افزود: درباره سهولت در اعطای مجوز به گالری دو دیدگاه وجود دارد. یکی اینکه کیفیت از دل کمیت بیرون می آید و اگر همه علاقه مندان بتوانند مجوز بگیرند، آن ها که کار خویش را درست انجام می دهند باقی می مانند و دیگران به مرور حذف می شوند. دیدگاه دوم این است که اگر افراد نا آشنا با هنر به این حوزه وارد شوند، کار غلط یکی از آن ها می تواند سبب صدمه رسیدن به دیگران شود. ازاین رو باید بررسی نماییم و نظرات مختلف را در این باره جویا شویم.
او درباره آمایش سرزمینی گالری ها اظهار داشت: آیا همه گالری های تهران باید در چند منطقه خاص واقع شوند تا مراکز فرهنگی به وجود آید یا اینکه در سطح شهر پخش شوند و نیاز مناطق مختلف به گالری تأمین شود. از جانب دیگر افراد زیادی از شهرستان ها درخواست این را دارند که نمایندگی گالری های معتبر تهران را بگیرند. این مورد هم باید بررسی شود که آیا گالری ها می توانند نام و نشان خویش را در اختیار استان های دیگر قرار دهند و استعدادهای بیشتری را شناسایی کنند یا اینکه بهتر است این امر به خود استانها واگذار گردد.
مظفری افزود: به جهت اینکه هنرمند جهانی داشته باشیم باید گالری های قدرتمند داشته باشیم که افراد را شناسایی کرده و به جامعه معرفی کنند. شناسایی و کشف هنرمندان کار وزارت ارشاد نیست و با عنایت به اینکه گالری ها این وظیفه را بر عهده دارند، وزارت ارشاد نگاهی کیفی به گالری ها و مدیران آن ها دارند.
او درباره تأسیس انجمن صنفی گالری داران هم اظهار داشت: این اتفاق بسیار نویدبخش است و به نظر من باید انجمن صنفی هنرمندان هم تأسیس شود. همه مشاغل در کشور دارای انجمن صنفی هستند که هم صنفان خویش را شناسایی کرده و به تخلفات یکدیگر رسیدگی می کنند. یکی از جدی ترین مراجعات ما درباره خرید و فروش آثار، جعل یا کپی بودن آثار است. ازاین رو باید کارشناسانی داشته باشیم که برای رسیدگی به این مسائل تخصص داشته باشند. امیدوارم برای آثار هنری هم شعبه قضایی شکل بگیرد تا کارشناسان آگاه در شاخه های مختلف هنری داشته باشد و بتوانند به شکایات رسیدگی کنند.
مظفری که ۱۵ مردادماه در موزه هنرهای معاصر سخن می گفت، افزود: اعتقاد دارم با نگاهی که معاونت هنری به گالری ها دارد، مدیریت کردن این حوزه را صرفاً توسط گالری دارها می پسندد و با تعاملاتی که انجام می گردد امیدوارم روزهای بهتری را شاهد باشیم.
در انتها این نشست علی محمد زارع ـ رییس موزه هنرهای معاصر تهران ـ گزارشی از روند به سازی موزه عرضه داد و اظهار داشت: از سال ۹۵ به مرمت موزه توجه شد و از ابتدای اردیبهشت ماه این کار آغاز شد. موارد خیلی از سوی مشاور طرح عنوان شد و امیدوارم زمانی که موزه بازگشایی شد شاهد حذف تمام زوائد موزه باشیم.
زارع افزود: این موزه ۴۰ ساله نیاز به بهسازی داشت و نکاتی مانند بازسازی و رفع رطوبت سقف گالری ها، افزایش گنجایش گنجینه، تعویض ریل ها، اصلاح نور و سیستم گرمایشی و سرمایشی و… در دستور کار قرار دارد. امیدوارم تمام مشکلات موزه به شکلی رفع گردد که تا چند دهه آینده نیاز به هیچ اقدامی نباشد.
نادر سیحون، امیربهمن امیریان، سینا جعفریه، تکتم فرمانفرمایی، شیرین پرتوی، یعقوب امدادیان، شیث یحیایی و… از مدیران گالری حاضر در این جلسه بودند.