شهر ملی نمد به ثبت رسید

شهر ملی نمد به ثبت رسید

به گزارش پیلانو مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شهرکرد بعنوان «شهر ملی نمد» به ثبت رسید.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، «بهمن عسگری سوادجانی» اظهار نمود: در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی با عنایت به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد بعنوان «شهر ملی نمد» از جانب معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ساختمان کوشک (دفتر غرب آسیا) بررسی بعد از تایید اعضاء به ثبت رسید.
وی ادامه داد: نمد چهارمحال و بختیاری دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است.
عسگری سوادجانی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به دانشگاه شهرکرد پیشنهاد کرده تا نسبت به ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر این دانشگاه اقدام نماید.
وی تصریح کرد: هم اینک ۲۵۰ کارگاه کوچک و ۱۵ کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی مستقیم برای ۵۰۰ نفر فعال است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: سالانه ۴۰ تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می ‍شود که قابلیت افزایش تا ۵۰ تن را دارد.
وی اظهار داشت: از این میزان تولید سالانه ۱۵ تن برابر ۲۵۰ هزار دلار تولیدات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر می گردد.
عسگری سوادجانی تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری را به دو روش سنتی و نوین اعلام و تصریح کرد: امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به دلیل نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر ۴۰ نوع محصول نمدی تولید و روانه بازار مصرف می گردد.
وی افزود: خیلی از تولید کنندگان نمد در چهارمحال و بختیاری دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی هم تحصیلات غیرمرتبط دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: تولید کنندگان محصولات نمدی استان رقابت مطلوب و سالمی در عرضه تولیدات خود دارند.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به بررسی های علمی صورت گرفته محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای خصوصیت های خاص برای کاربرد در حوزه پزشکی و صنعت خودرو است.
عسگری سوادجانی اظهار نمود: هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم زیاد بعنوان ماده اولیه تولید این هنر دستی قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری دارد.
افزوده می گردد در صورت توجه مسئولان مربوطه بخصوص شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی و فعالان مدیریت شهری می توان با نامگذاری میادین، خیابان ها، کوچه ها و طراحی، ساخت و نصب المان های در رابطه با هنر دستی نمدمالی می توان زمینه ثبت شهرکرد بعنوان «شهر جهانی نمد» را فراهم نمود.